Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Path of Titans

Recension: Path of Titans

I Path of Titans så gör vi en resa långt bak i tiden. Välj din dinosaurie och föd upp den från ägg till dess att den är vuxen. Utforska en gigantisk värld, befolkad av dinosaurier som styrs av andra spelare online. Upp till 200 personer kan vara på kartan samtidigt. Det är en farlig värld och det gäller att skapa sig en så stark och livskraftig dinosaurie, så fort som möjligt. Börja smått och lås upp nya varelser vartefter spelet pågår. Designa din avatar in i minsta detalj och upplev ett äventyr rätt olikt något annat.

Path of Titans skiljer sig en hel del från andra spel med urtidsödlorna; oftast brukar dinosaurien vara fienden men så är alltså inte fallet denna gång. Det här spelet är utvecklat som en simulator och extremt mycket tid har lagts på forskning om hur jätteödlorna rörde sig, åt och såg ut. De nya rönen med att de hade fjädrar och hår visas bland annat i spelet.

Till en början finns det inte så många olika dinosaurier att välja mellan, men under spelets gång låser du upp nya. Kartan är riktigt stor och kan som sagt befolkas av upp till 200 spelare online. Path of Titans ger härmed spelaren en ganska unik upplevelse, för det är minst lika underhållande att bara ströva runt och leta mat som det är att hamna i slagsmål och kämpa om ett revir med andra, hungriga monster.

Problemet med spelet är att till en början så är din avatar väldigt svag och det tar en stund att komma in i det hela – så var beredd på att dina första karaktärer troligtvis inte kommer att nå vuxen ålder. En annan sak som jag reagerade på är att miljöerna och varelserna är supersnygga, men att animationerna och kontrollerna ibland känns något aviga. Det finns liksom en stelhet i avatarerna som inte riktigt speglar resten av spelets tekniska nivå.

Jag spelade Path of TitansXbox Series S och upplevde inga som helst prestanda-problem. Inte ens när det var fullt av spelare på ett och samma ställe. Däremot så rekommenderar jag verkligen att ha en bra internetuppkoppling, för tappar du kontakten med nätet så står du helt still och blir därmed ett lätt offer.

Sammanfattningsvis så är Path of Titans verkligen inte likt något annat jag spelat, det är både spännande, prisvärt och lärorikt – så med andra ord klart värt en varm rekommendation!

Alderon Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.

Alderon Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.