Hem Böcker Recension: Nordiska Väsen och En Grym Hemlighet (rollspel)
nordiska väsen fria ligan recension Silver

Recension: Nordiska Väsen och En Grym Hemlighet (rollspel)

Jag var elva år och följde med min bästa kompis Mats hem till två äldre kompisar som hette Jim och Ted. De höll på den tiden på med något som hette Drakar & Demoner. Det var ett spel, men utan gubbar och utan spelplan. De spelade rollspel. Jag skapade mig en karaktär som var en Alv och spelade massor av timmar med den. Sen en dag så mötte jag en fiende som var mig för stark och min Alv dog… Den hjärtesorgen minns jag än idag.

Nordiska Väsen - Fria Ligan - Copyright 2020 - Foto: Senses.se

Rollspelandet fortsatte och jag började med Mutant– och Star Wars-rollspel, men inget var mig så varmt om hjärtat som den mytomspunna världen i Drakar & Demoner, som lånade hej vilt från Sagan om ringen och andra liknande historier.

Sen hann livet ifatt och det är nu väldigt många år sedan jag spelade rollspel. Så när ett splitternytt sådant dök upp i recensionshögen så blev jag nyfiken: Hur skulle det vara att plocka upp rollspelandet igen, några decennier senare?

Fria Ligan distribuerar dagens betraktelse Nordiska Väsen; ett skräckrollspel som utspelar sig i Norden i ett alternativt 1800-tal. Vilket är coolt för det här är verkligen en värld som jag vill gå in i! Att använda alla häftiga historier och karaktärer som finns i vår egen mytologi är genialiskt.

Den inbundna boken till Nordiska väsen är 229 sidor lång och proppfylld med vackra illustrationer, som verkligen tar oss med på en inspirerande resa. Det jag däremot insåg ganska snart – efter att jag öppnade boken och började läsa – var att det här rollspelet inte riktar sig till den som inte har spelat rollspel på ett tag eller kanske precis har börjat. Det är många saker som tas för givet att spelaren kan och förstår av regler och nomenklatur. Det är lite synd, men kanske ändå förståeligt då det här är en nischprodukt som inte är menad som det snabbaste eller enklaste rollspelet att komma in i.

Nordiska Väsen levereras som en bok, men att skaffa lämpliga tärningar och kopiera karaktärsarket bak i boken får man göra själv. Dessa finns även som PDF som man kan skriva ut, men jag hade gärna sett möjligheten att köpa arken i papper direkt.

En Grym Hemlighet och andra mysterier innehåller flera väldigt detaljerade berättelser med kartor och personbeskrivningar. Perfekt att använda som dina första äventyr. För som jag minns det, som liten, var det kul att spela redan skapade historier, men ännu roligare att hitta på egna. 99 sidor lång är boken och är ett klart prisvärt sätt att verkligen komma in i Nordiska Väsens fantastiska värld.

Sammanfattningsvis så är det här två riktigt rejäla rollspels-böcker, som kommer att generera många roliga timmar tillsammans. Nu, på grund av de rådande omständigheter vi befinner oss i med pandemin, så kanske det är svårt att träffas fysiskt – men det går faktiskt lika bra att spela över Zoom! För vana rollspelare är det här ett solklart måste, men då utformningen av Nordiska Väsen är som den är (inte är så lätt att hänga med på som novis) får jag trots allt sänka betyget till att bli en som helhet varm rekommendation.