Hem Film & TVBlu-ray Recension: Mortal Kombat (UHD)

Recension: Mortal Kombat (UHD)

Vi har redan recenserat Mortal Kombat när den gick på bio, så den här recensionen kommer att koncentrera sig på den fin-fina Ultra HD-utgåvan. Mortal Kombat som film blir inte bättre av att den är i Ultra HD, men upplevelsen av filmen blir många gånger bättre!

Pressbild: SF-Studios - Mortal Kombat - Copyright 2021 - Close up, looking for a fight.

Det är bara att konstatera direkt: Bilden ser helt fantastisk ut, med vackra färger och svärtan är djup och rakt av perfekt. Alla detaljer i filmen kommer även de till sin rätt. Framför allt Sub-Zeros iskrafter ser extra bra ut. Varenda snöflinga är representerad och sekvensen där han gör processen kort med Jaxs armar ser helt fantastisk ut. Det är ännu tydligare nu hur filmskaparna har jobbat med olika färger för att representera de olika striderna och kombattanterna.

Pressbild: SF-Studios - Mortal Kombat - Copyright 2021 - Sonia Blade is winning.

Ljudet kommer i Dolby Atmos och om bilden var grymt bra så är nog ljudet till och med snäppet bättre. Mortal Kombat börjar ganska lugnt och stilla men när sen Scorpion och Sub-Zero har sin första fight brakar verkligen helvetet löst. Ljudet är riktigt imponerande; din subwoofer kommer verkligen få jobba hårt. Sen noterade jag nu hur coolt filmskaparna har mixat musiken. Den rör sig också runt dig och man har använt de bakre kanalerna på ett intressant och behagligt sätt.

Eftersom jag är själv håller på med film så är jag alltid intresserad av bra extramaterial – men tyvärr är det allt som oftast endast superkorta, usla klipp som enbart är gjorda som promotion. Så är inte fallet med denna utgåva av Mortal Kombat. Här finns det gott om riktigt kul och informativt extramaterial, bland annat en närmare halvtimmen lång dokumentär som faktiskt går in lite på djupet. Sen finns det även minidokumentärer om varje karaktär och flera informativa klipp om olika scener och hur man gick till väga när man skapade dom. Det jag verkligen diggade var att se hur mycket praktiska effekter filmskaparna använt i filmen. De har verkligen tänkt helt rätt; praktiska effekter så långt det går och när de tar slut så touchar man till dem med CGI. Till och med de helt animerade karaktärerna har praktiska delar, i vissa sekvenser.

Pressbild: SF-Studios - Mortal Kombat - Copyright 2021 - The Cousins.

Sammanfattningsvis så blir Mortal Kombat på Ultra-HD helt klart värd en varm rekommendation. Det här är en referensfilm som du vill ha i din samling. Stäng av hjärnan, lägg i skivan och njut av en suverän hemmabio-upplevelse!