Hem SpelPC Recension: Metamorphosis

Recension: Metamorphosis

Kort-novellen Metamorphosis (Förvandlingen på svenska) skrevs klart natten mellan den sjunde och åttonde december 1915 av den tjeckiska författaren Franz Kafka. Han var missnöjd med sin skapelse och det tog många år innan hans samlade verk nådde sin publik. Det flesta av Kafkas verk publicerades postumt och hans blott 40 år på den här planeten har i efterhand inspirerat och fängslat genrationer av läsare. Så när Metamorphosis dök upp som TV-spel blev jag genast nyfiken på hur spelskaparna skulle lyckas med att översätta Kafkas absurda dröm-texter till bred underhållning.

Metamorphosis - Ovid Works - All in! Game - Screenshot - Xbox One - 4K Copyright 2020

Gregor vaknar upp hos en vän efter en osedvanligt blöt utekväll. Han måste ta sig till jobbet och inser plötsligt att han inte längre når upp till handtaget… Han krymper mer och mer och snart inser han att han har förvandlats till en stor skalbagge. Han måste nu ta sig genom en helt ny värld för att kunna hitta orsaken till sin förvandling.

Metamorphosis bygger på att du, i en skalbagges storlek, måste lösa olika pussel. Du är hela tiden på en skalbagges nivå, men när du får uppgiften så ser du en helhet. Det är klurigt att fnula ut hur du ska gå tillväga för att på bästa sätt använda dina nyfunna kunskaper som insekt. Det som störde mig lite var att det inte är helt lätt att se vart du ska när du är så liten och ibland hade man bara velat kunna zooma ut och se allt, på ett lättare sätt. En annan sak som störde mig lite med spelmekaniken är att du måste klampa i något kladdigt för att kunna klättra på väggar. De flesta insekter kan ju gå på nästan hur släta ytor som helst, så just det inslaget känns lite krystat.

Metamorphosis har en enormt kuslig miljö: ljudeffekter, röster och musik skapar en spelupplevelse utöver det vanliga. Det är verkligen ett spel som drar in dig i en annan värld. Historien är detaljrik och spännande. Spelskaparna har verkligen tagit det bästa ur originalmaterialet och svävat ut där det behövs bäst för spelet. Det flyter på fint och även om grafiken – på sina ställen – är ganska ren och enkel så knyter allt det andra ihop upplevelsen på bästa sätt. Metamorphosis kostar inte heller många spänn att köpa och det är flertalet timmar kuslig underhållning för den penningen.

Sammanfattningsvis så blev jag glatt överraskad över hur bra det faktiskt gick att korsa så två helt skilda medium som TV-spel och Kafka. Därmed är Metamorphosis helt klart värd en varm rekommendation.