Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Matrix – Resurrections (UHD)
recension Matrix Resurrections UHD 4K Silver

Recension: The Matrix – Resurrections (UHD)

Vi har redan recenserat The Matrix: Resurrections när den gick på bio, så denna recensionen kommer mest att koncentrera sig på Ultra HD 4K-utgåvan.

När jag vacklade ut från biosalongen efter nästan två och en halv timme så var det massor av intryck att processa; så nu när jag kunde sätta mig ned hemma och se om The Matrix: Resurrections på min hemmabio så landade filmen på ett helt annat sätt. Filmen är absolut för lång, men saker som irriterade mig vid första titten var inte alls lika påtagliga vid en andra titt.

Filmen är sanslöst snygg och Ultra HD-utgåvan plockar verkligen fram varenda detalj i fotot. Kontrasten mellan mörker och ljus är ren och skär magi. Explosionerna i slutet av filmen lyser upp hela vardagsrummet, tack vare HDR och native 4K-mastern som låter oss se varje detalj. Ljudet i Dolby Atmos är bland det bästa jag har hört på en Ultra HD-utgåva. Dialogen är perfekt avvägt mot actionscenerna och surround-högtalarna får jobba rejält. Filmen är superbt ljudlagd och framför allt motorcykelscenen i slutet av filmen blir extra häftig ljudmässigt.

Jag har under en ganska lång period klagat på att extramaterialet på de flesta hembio-utgåvor har varit rent ut sagt uselt – men nu verkar det ha hänt något! På senaste tiden har nästan alla filmer jag har recenserat på hembio-format haft riktigt bra extramaterial. Så är även fallet med The Matrix: Resurrections. Disken är proppfull med intressanta och långa dokumentärer, som går igenom hur filmen kom till. Det är ytterst lite promotion-trams och väldigt lite smörande om hur duktiga alla är. Roligast är att få se hur filmskaparna gjorde en häftig sekvens mot slutet av filmen som jag inte ska spoila för er exakt vad det är, jag trodde först att det var gjort med datorns hjälp – men det visar sig vara på riktigt! Blev verkligen imponerad av effekterna i filmen och efter att jag hade sett extramaterialet så är jag ännu mer imponerad då jag inser varför allt såg så bra ut; det är för att det mesta är gjort praktiskt och inte enbart i en dator. The Matrix: Resurrections är även tillgänglig på HBO Max men den streamade versionen har inte en chans mot den fysiska versionen. Förutom att bilden är murrigare och inte alls lika skarp så är även ljudet klenare. För att inte tala om att det inte finns en enda gnutta extramaterial på HBO Max.

The Matrix: Resurrections står sig som den helt klart bästa uppföljaren i serien och jag tyckte faktiskt ännu bättre om filmen vid en andra omtitt. Med det sagt och den här fina utgåvan så petas betyget upp ett snäpp till och blir en varm rekommendation.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.