Hem Allmänt Test: Logitech G PRO X Wireless

Test: Logitech G PRO X Wireless

Det är lätt att enbart stirra sig blind på de nyaste prylarna och glömma att föregående upplaga faktiskt ofta var mer än tillräckligt bra. Kan man se bortom det ”senaste” kan man ofta också spara lite pengar. Idag ska vi ta en titt på ett gaming-headset som nyligen fick en uppföljare och försöka svara på frågan om det är nu man kan göra sig ett kap. Idag ska vi nämligen testa Logitech G Pro X Wireless.

Design

G Pro X Wireless har en ganska tidlös och stilren design som inte direkt skriker gamer. Det finns ingen RGB eller andra skrikiga färger. Headsetet är huvudsakligen svart förutom plattan utanpå kåporna som är i en silverfärgad metall. Dessa plattor har ett mycket fint cirkelmönster som är svårt att fånga på bild men som närmast kan liknas med spåren på en vinylskiva (yngre läsare får eventuellt googla på vad en vinylskiva är om liknelsen inte hjälpte). G Pro X Wireless ger ett riktigt robust intryck när man först plockar upp dem, i händerna känns de verkligen tunga och vi hade våra farhågor kring hur detta skulle påverka komforten (mer om det nedan). Anledningen till att de känns så robusta jämfört med många andra konkurrenter är att själva bygeln är konstruerad av stål täckt av läderimitation och gafflarna av exponerad aluminium. De enda delarna som är av plast är själva kåporna.

Komfort

Ett headset ska, förutom att låta bra, framförallt vara skönt att bära under långa spelsessioner. Vi hade som sagt våra farhågor efter att vi först fått känna på lurarna, men dessa farhågor trollades fort bort efter att vi satte på oss dem. Komfort är en ganska subjektiv känsla men vi var flera på redaktionen som tyckte att dessa var sköna att bära. Bygelns stoppning var mer än tillräcklig för att det skulle avlasta vikten och trycket över öronen var till och med så lätt att de med glasögon inte kände av något speciellt obehag. En liten nackdel här var att det lätta ”kläm-trycket” också medförde att det inte alltid slöt helt tätt runt örat och därmed ibland släppte in lite väl mycket ljud från omgivningen. Det skall dock tilläggas att när vi testade dessa i ett relativt tyst rum så störde vi oss inte på datorns ganska ljudliga fläktar när de varvade upp under spelsessionerna. Men ska dessa användas i ett öppet kontorslandskap ska man nog veta med sig att man inte stör sig på kollegornas eviga tjat om sommarens husbilssemesterplaner.

G Pro X Wireless får dock något poängs avdrag vad gäller komforten då de fort upplevdes som varma och efter några timmars gaming var det till och med ganska svettigt, trots en sval arbetsplats. Detta blev bara aningen bättre om man bytte ut läderimitationskåporna till de medföljande tygalternativen. Dessa skulle därmed inte vara våra förstaval till sommarens svettiga LAN-partyn (finns det fenomenet fortfarande?).

Ljudet

Hur låter G Pro X Wireless då? För musik låter de helt acceptabelt, med lite extra fokus på mellanregistret. Denna lilla boost gör att sångarens röst blir lite extra tydlig och krisp, något som gjorde låtar såsom Paradise av Bruce Springsteen blev väldigt trevliga. Att röster blir lite extra framträdande är också ett välkommet plus vid videosamtal. Basen är närvarande men långt ifrån överrepresenterad vilket är välkommet, särskilt med tanke på headsetets huvudmålgrupp och dess användningsområde; gamers.

Ljudet in game då? Här har vi egentligen inget att klaga på. Som vi nämnde ovan är basen inte allt för kraftig vilket annars tenderar leda till att skottlossning och explosioner i spel fort blir tröttsamt eller till och med smärtsamt. Vi testkörde G Pro X Wireless rejält i Call of Duty: Warzone 2.0 i ganska många timmar och hade inga problem med att basen och explosionerna blev för mycket. Annars är det ganska vanligt att vi känner oss nödgade att fippla med en equalizer för att få det att låta okej.

Det var också mycket enkelt att lokalisera var olika ljud kom ifrån, vilket tyvärr inte alltid är fallet med headsets.

Mikrofonen

G Pro X Wireless låter bra, men för ett headset är det bara ena sidan av myntet, man måste själv också låta bra genom den inbyggda mikrofonen. För att testa ljudkvaliteten så sträckspelade vi inte bara en massa spel utan vi slängde in headsetet i vår vanliga veckorutin med många videomöten. Inga av våra kollegor eller motparter klagade på ljudet och vi fick till och med vid ett tillfälle en kommentar på hur bra det faktiskt lät, något som sällan hänt förr under våra tester av headset. Ytterligare en bonus här var att det var mycket enkelt att växla mellan olika datorer med den medföljande dongeln utan att ljudet strulade en enda gång (också första gången!).

Mikrofonen lät alltså riktigt bra och detta var innan vi testade att köra igång Logitechs egen programvara G Hub. Behöver man ladda ner G Hub? Nej, det behöver man inte, ljudet var som sagt bra utan att man behövde ladda ner något program, något som kanske är bra att veta för er där ute som funderar på att skaffa G Pro X Wireless och också vill kunna använda dem vid er jobbdator (där många arbetsgivare inte tillåter installationer av tredjepartsmjukvara). För några få av Logitechs headset kan man i G Hub finjustera sin mikrofons upptagning med hjälp av ett verktyg som heter Blue VO!CE. Trots att vi kände att ljudet redan var tillräckligt bra så provade vi Blue VO!CE. Det fanns här massor av inställningar som först kändes lite överväldigande, men Blue VO!CE visade sig vara ganska användarvänligt. Man ombeds först spela in sin röst som man sedan kan testa de olika inställningarna med och få direkt feedback på hur det kommer att låta.

Om detta känns lite för avancerat kan man välja att köra på någon av de många förprogrammerade profilerna. Vi fastnade för profilen Broadcaster 2. Efter att vi valt en profil testade vi att köra några samtal till och vi lät faktiskt bättre, det var avsevärt mindre brus och rösten kom fram på ett mycket tydligare sätt än innan.

Slutsats

Behöver man köpa det senaste headsetet och ska man undvika en modell som har några år på nacken? Svaret är nej, Logitech G Pro X Wireless slår till och med vissa av sina yngre konkurrenter på fingrarna. Den största funktion man missar här jämfört med den nyare modellen är att man bara kan koppla upp trådlöst via den medföljande dongeln och inte via bluetooth. Kan man leva med att man alltid måste konka runt på en (lite för stor) dongel så är detta headset helt klart något som vi rekommenderar – både för gaming, streaming och videosamtal.

Logitech skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.