Hem SpelPC Recension: Like a Dragon – Infinite Wealth

Recension: Like a Dragon – Infinite Wealth

Så var vi framme vid årets stora Yakuza-händelse, spelet vi fick teasat redan i den digitala föregångaren Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased his Name. Vi är återigen i Ichiban Kasugas skor (som vi träffade i Yakuza: Like a Dragon) och likaså är de turbaserade striderna också tillbaka, till skillnad från arkadfightingen vi nyss fick uppleva i föregångaren. Efter händelserna i Yakuza: Like a Dragon, där Kasuga blev en oväntad hjälte i en värld av yakuza-konflikter och politiska intriger, har han nu hittat en ny roll i att hjälpa före detta yakuza-medlemmar att hitta ett ärligt liv. Hans nya vardag i Yokohama tar dock en oväntad vändning när han blir arbetslös på grund av en influencer som vridit sanningen online. Livet tar en ny riktning när Kasuga får reda på att hans sedan länge förlorade mor lever på Hawaii, och han beger sig dit för att upptäcka att fler än han är intresserade av hennes öde, inklusive seriens veteran Kazuma Kiryu… och säg den plats som är fri från ondska. Givetvis väntar den japanska maffian även här, bland delfiner, solsken och badbollar och en viss, hårdhudad Hollywoodskurk gör också entré.

Like a dragon: Infinite Wealth Danny Trejo

Spelet fortsätter att leverera den unika blandningen av djup berättelse och bisarra sidouppdrag som serien är känd för, och detta kapitel utspelar sig delvis på Hawaii, vilket ger en fräsch miljö och nya perspektiv. Like a Dragon: Infinite Wealth är inte bara en fortsättning på Ichibans och Kiryus resa, utan också en känslosam upplevelse då Kiryu kämpar mot cancer, vilket ger en emotionell tyngd till berättelsen.

Utvecklarna Ryu Ga Gotoku Studios (RGG Studios) har inte bara bibehållit seriens kärna utan också introducerat nya element som ett Pokémon-liknande spelläge och en Animal Crossing-inspirerad ö som spelare kan förvalta och utveckla. Dessa tillägg, tillsammans med klassiska minispel som karaoke och arkadhallar, säkerställer att det finns gott om innehåll att utforska även när huvudäventyret är avklarat.

Like a dragon: Infinite Wealth Hawaii

Trots att spelet kvarhåller rollspelselementen från den föregående delen, vilket innebär att spelare måste engagera sig i sidouppdrag och nivågrind för att hålla jämna steg med spelets utmaningar, finns det en känsla av att vissa delar kunde ha strömlinjeformats för en mer fokuserad upplevelse. Det är naturligtvis kul att få möta helt galna fiender, såsom jättehajar och göra oväntade uppdrag, men det riskerar ibland att göra storyn lite för spretig. Vi kan gilla den lite Crazy Taxi-inspirerade delmomentet, samtidigt som det också kan distrahera och kännas lite GTA-späckat på sina håll.

Like a dragon: Infinite Wealth mega-haj

Presentationsmässigt så ligger spelet som vi kommit att förvänta oss från Yakuza-serien till current-gen, med lyftet att när man når Hawaii så får vi en av de största virtuella miljöerna vi hittills haft. Skådespeleriet är som vanligt habilt och man kan välja både japanska och engelska som talat språk.

Sammanfattningsvis är Like a Dragon: Infinite Wealth en värdig uppföljare som bygger vidare på seriens styrkor och introducerar nya innovativa inslag. Det är en hyllning till karaktärerna vi har lärt känna och älska, samtidigt som det erbjuder en rik och engagerande värld full av underhållning och emotionell djup. Vi har haft väldigt kul med grundhistorien och känner att vi ändå bara skrapat på ytan när det gäller alla mini-spel och sidolinjer. En dröm vore att spela igenom alla spel från Yakuza 0 och framåt. Men det skulle inte bara kräva Infinite Wealth, utan också Infinite Time (som kanske löser sig i och med det första).

Like a dragon: Infinite Wealth fighting

Ett solklart måste för alla fans av serien och ett seriöst alternativ att spana in denna späckade spelvår för alla andra också.

Plaion skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra texter.