Hem Film & TVBlu-ray Recension: Last Action Hero (UHD)

Recension: Last Action Hero (UHD)

Året är 1993, det är två år efter Terminator 2 – Judgement day och ett år innan True Lies. Arnold är på absoluta toppen av sin karriär och nu har en ny film premiär: Last Action Hero – en film som visar sig ha premiär 30 år för tidigt. Även om Schwarzenegger hade visat att han kunde hantera att vara rolig i Kindergarten Cop och Twins så var ingen riktigt beredd på att han skulle var med i en film som driver med honom lika mycket som den driver med hela action-genren.

Danny (Austin O´Brien) är en ung grabb som älskar actionfilmer och framför allt Jack Slater (Arnold Schwarzenegger) filmerna. En dag får han en magisk bio-biljett som för honom rakt in i filmens värld och nu visar det sig att Slater och Jack måste lösa ett mordfall tillsammans. När sedan den galne filmskurken Benedict (Charles Dance) får tag i biljetten visar det sig att den riktiga världen står inför en katastrof.

Att en skådespelare driver med sig själv och filmer som blandar genrer och tar in karaktärer från olika andra filmer och spel är vardagsmat i dagens värld. När Last Action Hero hade premiär var det kanske inte helt nytt – då T-1000 (Robert Patrick) dök upp redan i komedin Waynes World (1992) – men det var såpass nytt att ingen var beredd att en superdyr actionfilm med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen skulle blanda genrer och ta in olika karaktärer. Det gjorde att filmen blev svår att lansera och – tyvärr ska jag väl säga – så fel-lanserades den som en mer ”seriös” actionfilm á la den Schwarzenegger vi hade lärt känna fram till dess.

Så när jag såg filmen på bio (för 28 år sedan) så blev jag besviken. ”Vad var det där för trams?” ”Vad var det för en unge som skulle sabba hela filmen?” ”Varför är det med en tecknad katt?!”. Det var liksom lite för mycket att svälja. Världen var inte van med den här typen av film. Det här ledde till att Last Action Hero blev Schwarzeneggers första rejäla flopp och hans stjärnstatus blev aldrig sig lik igen.

Nu har jag sett Last Action Hero ett antal gånger sen jag såg den på bio och för varje gång uppskattar jag den mer och mer – den var helt enkelt före sin tid. Att få se om filmen i knivskarp 4K-kvalitet var en ren fröjd och filmen har aldrig sett bättre ut. Den har ändå närmare 30 år på nacken, men det syns inte i UHD 4K-utgåvan. Ljudet i Dolby Atmos är fint överlag, men ibland upplevde jag det lite klent och i en sekvens utanför skurkarnas hus (då Jack och Danny pratar) så lät det till och med aningen burkigt och ihåligt. Ljudet är ändå en klar förbättring mot versionen jag har på DVD, men här märks det att detta är en äldre film.

Extramaterial finns det rätt gott om och bäst är det att få ett kommentarspår med stjärnregissören John McTiernan (Die Hard, Predator). En riktigt bedrövlig AC/DC musikvideo finns också med där Arnold skuttar runt i shorts. Skämskudde rekommenderas…

Idag kan jag säga att Last Action Hero är en rolig och smart film, som driver stenhårt med genren. Det är flera underfundiga detaljer och även om det kan kännas ”gjort” idag så var filmskaparna (manusförfattarna Zak PennReady Player One och Shane BlackDödlig Vapen, Iron Man 3) först i och med den här filmen. Charles Dance (Game of Thrones) underbara prestation som skurk är en fröjd att se och Ian McKellens lilla inhopp på slutet är cineastiskt guld. Massor av praktiska actionscener och stunts, en hel del banbrytande och tidiga specialeffekter som imponerar fortfarande och riktigt sköna one-liners haglar. Det som tyvärr fortfarande drar ned filmen lite är ungen (Austin O´Briens) ganska fåniga rollprestation och hans karaktär är tyvärr rätt rejält irriterande. Sen så skulle filmskaparna kanske ha valt att inte riktigt gå så all-in med allt som är knäppt i filmvärlden. Jag förstår att de vill göra en tydlig skillnad när hjältarna sedan kommer in i den verkliga världen – men det finns gränser.

Sammanfattningsvis så är Last Action Hero helt klart värd en varm rekommendation och för er filmfantaster och Arnold-fans därute har filmen en gjuten plats i UHD 4K-samlingen!