Hem SpelMac Recension: Lamplight City

Recension: Lamplight City

Året är 1844 och vår avatar heter Miles Fordham. Efter en katastrofal händelse. då hans partner blir dödad så har Fordham slutat som polis och börjat jobba som privatdetektiv istället. Det är ont och långt mellan jobben, men tack vare gamla kontakter så får han möjlighet att börja jobba igen. Hans efterforskningar sätter honom på spåret till den mystiske mannen som är skyldig till hans partners död.

Lamplight City är ett ”peka och klicka”-äventyr som verkligen ger samma känsla som klassikerna som Full Throttle och Monkey Island. Grafiken är perfekt retro och animationerna känns helt autentiska, som det var förr. Varje karaktär du möter har inspelade röster och även om skådespelarinsatserna ibland är lite trevande så är de i det stora hela väldigt bra.

Världen är stor och rik på detaljer. Du kan utforska uppdragen på ditt eget sätt och kör du fast kan du alltid gå vidare med nästa fall. Det är mer eller mindre omöjligt att köra fast. Världen är inspirerad av klassiska verk av Edgar Allan Poe och Charles Dickens. Det finns också ett steampunk-element i det hela också, som skapar ytterligare en intressant dimension.

Lamplight city fungerar lika bra på din Nintendo Switch, i både bärbart och i dockat läge. Jag upplevde inga som helst prestanda-problem. Det är mycket text som blir ganska liten på den inbyggda skärmen, men den är hela tiden fullt läsbar. Ett roligt och informativt kommentarspår finns också som går igenom hur spelet skapades in i minsta detalj. Fast spela igenom spelet en gång innan du aktiverar det, för det innehåller en del spoilers.

Det enda negativa med Lamplight City är egentligen bara två saker: För det första så är utmaningarna du ställs inför inte särskilt svåra. Det är verkligen en fin balansgång mellan att vara för svårt och för lätt. Är det för svårt så tappar jag sugen ganska snabbt och jag känner mig bara dum för att jag kör fast hela tiden och är det för lätt så blir det istället ingen utmaning och jag går bara igenom spelet utan motstånd. Det andra som störde mig är att Lamplight City utvecklades till PC (släpptes där 2018) och därmed är det konstruerat för mus. Sitter du med mus så är det inga som helst problem att söka av bilden framför dig för att hitta vad du ska interagera med. Sitter du med en handkontroll är det svårare att få samma överblick. Andra spel i samma genre brukar ha en knapp du kan trycka på så att du ser vad du kan interagera med, som till exempel Primordia. Men det saknas tyvärr i Lamplight City.

Sammanfattningsvis så är Lamplight City roligt, välgjort och med en mycket fördelaktig prislapp så jag vill helt klart ge det en varm rekommendation!

Grundislav Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.