Hem Spel Krönika: Vad innebär uppköpen av alla spelstudior i längden?
playstation

Krönika: Vad innebär uppköpen av alla spelstudior i längden?

av senses.se

Efter att Microsoft i dagarna gick ut med att man köper Activision / Blizzard för hisnande 700 miljarder kronor, så kom nyheten från Sony idag att man förvärvar Destiny-studion Bungie för 40 miljarder. Detta efter att Rockstar-ägarna Take Two Interactive tidigare i veckan gick ut med att man köper mobilspelsutvecklaren Zynga för 130 miljarder. Ödets ironi är at Bungie var fram till 2007 faktiskt del av Microsoft och lanserade företagets omåttligt populära Halo-serie på Xbox (som kommer som tv-serie 24 mars på Paramount+) medan Crash Bandicoot utvecklades exklusivt av Naughty Dog för den första Playstation, men distributören såldes till… Activision, som nu alltså ligger under Microsoft. Sony säger dock att Destiny förblir multiformat och Bungie en oberoende studio, men det krävs ju inte ett geni att förstå att Sony har baktankar för sitt varumärke i och med förvärvet (kanske att skylta med Playstation-logon på konkurrenternas maskiner, bland annat).

Även om streaming av spel ligger många år fram i tiden (innan det blir dominant) så är det tydligt att games-as-service är framtidens affärsmodell. Prenumerationstjänster som Xbox Game Pass har satt en helt ny ribba för underhållning för en rimlig månadspeng och spelbolagen ser en framtid där leveransproblem på hårdvara blir mindre påverkande för årsresultatet där det istället blir själva tjänsten (for life) som blir den stora intäkten – oavsett källa du njuter spelen på. Playstation, Xbox och kanske fler kommer att bli varumärken för samlad underhållning, precis Netflix, HBO och Viaplay på film- och tv-sidan. Maskinen du spelar upp underhållningen på kommer att bli sekundär (något vi redan ser i allt fler konsol-exklusiva titlar som kommer till PC, till exempel). Kanske kommer hårdvara i form av konsoler och spel-PC:s i framtiden bli en nischprodukt, för de kunder som vill ha ”det bästa” och njuta lokalt, medan en majoritet kommer att nöja sig med spelkontroller och en hygglig stream direkt på tv:n eller valfri mediabox alternativt smartphone.

Klart är i alla fall att content is king och Sonys nuvarande Playstation Now inte på långa vägar räcker till att på allvar utmana Xbox Game Pass, som numera erbjuder riktigt skarp streaming. Uppköpskriget har bara börjat, räkna snart med fler nyheter om spelstudior som går upp i Sony/Playstation och Microsoft. Frågan är hur Nintendo tänker göra? De är enormt starka, särskilt i hemlandet Japan, men det blir svårt om några år att motivera modellen ”köp ett spel för 700 kr” när konkurrenterna erbjuder 100+ spel i månaden för en bråkdel av det priset. Jämför att köpa CD-skiva/album – någon som minns det? – mot att ha Spotify.

Missa inte detta

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.