Hem SpelPC Recension: Hot Wheels Unleashed 2 – Turbocharged

Recension: Hot Wheels Unleashed 2 – Turbocharged

Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged är uppföljare på Hot Wheels unleashed från 2021 och det nya spelet har fler banor, fler bilar, fler specialare, fler modes och ett story läge (?!) Det sistnämnda är både konstigt och onödigt i Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged men det är inget som drar ned upplevelsen nämnvärt för det här är ett bättre spel på alla sätt.

Precis som i första spelet så kan du åka runt och undersöka världen runt omkring banorna vilket är ett kul plus men i nya spelet finns det även som en tävlingsform där du åker runt till olika check-points och ska klara av utmaningen på tid. Miljöerna är välgjorda och snygga men det enda som stör mig lite är att du inte kan få saker att röra på sig. Färgburkar, bollar och dylikt skulle lätt kunna flytta på sig även om de blir påkörda av en leksaksbil. En extrem petitess men det hade varit kul att kunna påverka miljön lite.

I Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged så finns det även en uppsjö av nya ”krafter” som du kan köra på och använda under racets gång, bland annat kan du ändra gravitationen och köra i taket. Bilarna har även nya funktioner såsom att de kan numera stöta undan andra bilar när du åker nära en motståndare och du har även en boost så du kan hoppa med bilen utan gupp. Denna funktion är riktigt kul att bemästra då du kan hoppa in i banan igen även om du har missat infarten och det är en kant i vägen. Det är även bra att kunna hoppa när du åker runt i vanliga världen.

Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged är ju i grund och botten ett racingsspel även om bilarna och miljön är annorlunda. Som racing anbelangar så är det här precis det som jag tycker är roligast. Det är inte realistiskt någonstans men å andra sidan så är det ju leksaksbilar som du kör och därmed så gäller inte vanliga regler. Det är snabbt galet och riktigt riktigt kul såsom ett bra racingspel ska vara i min mening och inte fullt av realistiska hinder som typ; gravitation!

Svårighetsgraden går att ställa in på olika sätt och även om du kör spelet i normalläget så får du en rolig utmaning där det faktiskt går att komma ifatt även om du missar i början. Vissa racingspel är galet irriterande med att om du gör minsta lilla fel så är du körd resten av banan för du kan aldrig komma ifatt.

Det finns även en uppsjö av nya och roliga bilar att låsa upp och att köpa för poäng som du samlar på dig under spelets gång. Precis som i första spelet så är det massor av roliga detaljer på bilarna, som till exempel gjut-skägg på metalldelarna!

Det enda negativa som jag kan komma på när det gäller Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged är det helt onödiga story läget där vi får möta ett gäng personer som förminskar sig och racar med leksaksbilar av någon anledning som jag i skrivande stund inte ens minns. Det är tydligt att det här är enbart där för att flörta med den yngre generationens spelare. Det är inget som påverkar spelet negativt och är en petitess i sammanhanget.

Sammanfattningsvis så är Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged precis som föregångaren ett solklart ”Måste”. Det är ett otroligt kul racingspel med ett gäng nya funktioner som gör att det blir ännu roligare denna gång.

Milestone skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.