Hem Film & TVBlu-ray Recension: Hobbs & Shaw (Fast & Furious) (UHD)

Recension: Hobbs & Shaw (Fast & Furious) (UHD)

Första filmen The Fast And The Furious hade premiär för nästan 20 år sen ( 2001) och regisserades av Rob Cohen (Dragon: The Bruce Lee Story). Filmen blev en hyfsad succé och snabbt var det dags för en uppföljare, denna gång utan Vin Diesel som hade huvudrollen ihop med Paul Walker (1973-2013) i den första filmen. Film nummer två gick också hyfsat, men lite sämre än den första så Paul Walker hoppade också av. Den tredje filmen i serien, som hade premiär 2006 och fick då namnet The Fast and The Furious: Tokyo Drift, hade ingen koppling till de andra filmerna. Till en början – men i sista stund så lyckades filmskaparna lura tillbaka Vin Diesel för ett kort inhopp i slutet av filmen (enligt utsago så var hans krav att han skulle få tillbaka rättigheterna för Riddick.) Vad ingen hade räknat med då – allra minst Vin Diesel himself – var att fansen blev som tokiga och en filmserie som var på repen och skulle mer eller mindre dö ut med den tredje filmen, visade sig istället få nytt liv.

Så pass mycket nytt liv att serien fick fem uppföljare och till och med en sjätte på gång. Fast innan vi får se originalgänget igen (för nionde gången!) så har vi nöjet att få stifta bekantskap med denna, helt urflippade spin-off vid namn Hobbs & Shaw.

Världen står inför total förstörelse då ett genmanipulerat virus har kommit i orätta händer och inga andra än Hobbs (Dwayne Johnson) och Shaw (Jason Statham) kan rädda världen. Den diaboliske Brixton (Idris Elba) gör allt för att få tag i viruset som Shaws syster Hattie (Vanessa Kirby) har injekterat i sin hand (där av ordvitsen i ovan) och nu måste trion hitta ett sätt att neutralisera viruset innan kapslarna löses upp och viruset blir luftburet.

Wow, det var länge sen jag såg något så här dumt men samtidigt så underhållande. Logiken är slängd rätt ut genom fönstret och filmen bygger på att våra hjältar slåss, skjuter, kör bil och drar one-liners. Det är som att se en väldigt välgjord 80-tals film. Klassikern Tango & Cash är ett exempel på liknade uppbyggnad. Regissören David Leitch (Deadpool 2) styr skutan med van hand och actionscenerna är sanslöst välgjorda. Dock så störde jag mig lite på Ryan Reynolds (som är med i en lite större cameo-roll), som inte verkar ha fått ett manus utan de har bara sagt ”gör din grej”. Vilket tyvärr resulterar i (ännu) en Deadpool-aktig karaktär som bara blir fånig och jobbig.

Sen kan man ju fundera på hur filmskaparna tänkte då de rollsatte den tjugoett (21!) år yngre Vanessa Kirby som den två år yngre lillasystern till Shaw. Men visst, det är kanske bara något man ska köpa. Idris Elba gör ett bra jobb som skurken, men jag känner att han skulle få haft lite mer spelrum för att verkligen komma till sin rätt.

UHD-utgåvan är felfri, det är just så här ska man uppleva action. Det finns många superba detaljer i bilden, som verkligen poppar mot bakgrunden. Kantskärpa och svärta är perfektion. Atmos-ljudet är bland det bästa jag har hört och jag kan lova dig en totalt omslutande upplevelse om du har en schysst anläggning. Till och med extramaterialet är bra. Det är en del promotion-tjafs förvisso, men det finns även guldkorn.

Sammanfattningsvis så är det här en stendum, men superunderhållande popcorn-rulle och på Ultra-HD 4K blir detta ett givet måste. På frågan om man ”måste ha sett de andra filmerna för att uppskatta denna?”, så är svaret faktiskt nej. Hobbs & Shaw står verkligen bra på egna ben.