Hem SpelMac Recension: Hitchhiker – A Mystery Game

Recension: Hitchhiker – A Mystery Game

Att lifta har aldrig varit en smart idé, i alla fall om man får tro alla true crime-poddar och den klassiska filmen The Hitcher med Rutger Hauer. Så när Hitchhiker – A Mystery Game dök upp i recensionshögen så blev jag nyfiken. Kan det vara tryggare att lifta virtuellt? Och vad kan man ha hittat på med en koncept kring att åka med?

Pressbild: Versus Evil / Mad About Pandas - Hitchhiker - A Mystery Game - Copyright 2021 - The man in the hat.
Pressbild: Versus Evil / Mad About Pandas

Hitchhiker – A Mystery Game är inte alls som jag först trodde att det skulle vara. Jag hade fått för mig att det skulle vara ett mer traditionellt spel om att ta sig från en plats till en annan. Istället visade det sig vara mycket mer. Du befinner dig i en bil, som är på väg någonstans. Världen utanför känns igen – men det är något udda med den. Du har inget minne om vem du är eller vart du ska. Mannen som skjutsar dig verkar veta mer än vad du tror. Nu är det upp till dig att hitta sanningen om vad som hänt och vem du är.

Pressbild: Versus Evil / Mad About Pandas - Hitchhiker - A Mystery Game - Copyright 2021 - The old man with glasses.

Först ut så ser kanske inte Hitchhiker – A Mystery Game särskilt avancerat ut. Det är fin, ren grafik förvisso men animationerna är ganska stela och allmänt rätt bedrövliga. Det som däremot drar in en i spelet är den mystiska stämningen och udda historien. Du får hela tiden små ledtrådar till vem du var. Du har en viss möjlighet att påverka din miljö och göra saker, men i det stora hela så är du egentligen bara med på åkturen. För det som är nackdelen med Hitchhiker – A Mystery Game är att spel-mekaniskt är det väldigt begränsat. Man har olika valmöjligheter vid dialog och så, men det känns inte som att det blir så stora skillnader vad du än väljer och det enda du kan påverka i bilen är ytterst lite och endast baserat på var i storyn du är. Som exempel så kan du inte öppna handskfacket förrän du behöver göra det.

Pressbild: Versus Evil / Mad About Pandas - Hitchhiker - A Mystery Game - Copyright 2021 - The Desert ride.

Detta leder till en känsla av att du är med en på en resa helt enkelt och kan inte gör så mycket mer än det du blir tillsagd. Skulle du ändå köra fast så får du tydliga ledtrådar till vad du ska göra och det är tur, för ibland är det heeeeeelt ologiskt. Som i en sektion så ska man vrida fågelskrämmor runt en väderkvarn och det gör du genom att använda fönsterveven…

Pressbild: Versus Evil / Mad About Pandas - Hitchhiker - A Mystery Game - Copyright 2021 - Listen to the radio.

Trots alla märkligheter och begränsade val så gillar jag ändå Hitchhiker – A Mystery Game såpass mycket att jag vill rekommendera det. Det här är en åktur som inte liknar något annat. Så se det mer som en interaktiv film än ett spel och upplev mysteriet med vem du är.