Hem SpelPC Recension: Hellboy – Web of Wyrd

Recension: Hellboy – Web of Wyrd

I Hellboy Web of Wyrd så bjuds vi på ett nyskrivet äventyr i samarbete med Dark Horse Comics och skaparen Mike Mignola. En B.P.R.D-agent försvinner på ett uppdrag i den alternativa världen Wyrd och Hellboy skickas ut för att hitta agenten. Det är blir startskottet för ett äventyr utan dess like. Uppdragen utgår från det mytomspunna Butterfly House som byggdes 1962 av Pasquale Deneveaux. Det här är mer än ett hus för det är en passage till många olika fascinerande världar som bara väntar på att bli utforskade.

Första gången som jag överhuvudtaget hörde talas om Hellboy var för ganska exakt 20 år sedan då jag såg första trailern för Guillermo Del Toros första Hellboy-film (2004). Jag minns att det till en början såg ganska fånigt ut men när jag sedan såg filmen var jag helt fast i Hellboy-världen. I skrivande stund så finns det tre filmer om helvetespojken och det är en film till på väg. Där de återigen har rebootat franchisen med ny regissör och ny skådis som spelar Hellboy. Det enda som verkar något intressant med den nya filmen är att den utspelar sig på 50-talet. Original-Hellboy-skådisen Ron Perlman har erbjudit sig att spela rollen en sista gång för att slutföra trilogin, men än så länge så verkar det istället bli remake på remake.

Hellboy Web of Wyrd har verkligen den visuella looken som Mike Magnolias seriealbum har. Den lite kantiga stilen med kraftiga tusch-drag och spelet får därmed en väldigt unik look. Det som är lite synd med det är att till exempel skuggor och vattenpölar ser ungefär likadana ut och därmed så ser reflektionerna ut som om det är stora hål i marken. Grafiken buggar även en del och byggnader och annat blinkar in i bild när de är på ett visst avstånd. Spelmekaniken är också lite udda, Hellboy rör sig långsammare än sirap i januari. När du ska slåss så går knytnävarna mer eller mindre i slowmotion och ska du ladda om puffran så går det snabbare att beställa en ny på postorder än att försöka hinna ladda om innan fienden har hunnit fram.

Det här blir bättre under spelets gång och ju fler förmågor och uppgraderingar du låser upp desto mer börjar du kunna röra dig i något mer normal hastighet. Men det är otroligt enerverande till en början och det drar ned upplevelsen.

Hellboy Web of Wyrd har verkligen Mike Magnolias udda humor och Hellboy som karaktär är rejält cool, så även om uppdragen blir ganska lika varandra så bjuds vi ändå på en omväxlande story med många vändningar. Att undersöka husets hemligheter är bara det en stor del av speltiden. Lance Reddick (John Wick filmerna) som tyvärr avled i år (1962-2023) spelar Hellboy till perfektion. Här finns både den rolige och den hårde Hellboy representerad på ett väldigt bra sätt.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Hellboy Web of Wyrd just för att det är ett ganska unikt spel och även om spelmekaniken är seg till en början så blir det bättre. Är ni som jag ett fan av Mike Magnolias skapelse så blir det här ett solklart måste. Sen att spelet inte kostar så många spänn och finns på en rad olika konsoler gör inte saken sämre!

Good Shepherd Entertainment skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.