Hem SpelPC Recension: Firegirl – Hack ’n Splash Rescue DX

Recension: Firegirl – Hack ’n Splash Rescue DX

Du är titelfiguren Firegirl och stadens enda hopp. Mystiska bränder dyker upp överallt och det är upp till dig att släcka bränder, finna rätt på sanningen och hitta den skyldige. Varje bana spelas under tidspress där det gäller att hitta alla offer som är i fara innan byggnaden rasar ihop. Samla pengar och uppgradera din utrustning, skaffa medaljer och hyr in ny personal.

Hack ’n Slash-genren kan jag känna är väldigt uttjatad och det går inte att göra så mycket mer än just hacka och hugga ner fiender som ställs i din väg. Så när Firegirl: Hack ’n Splash Rescue DX dök upp på redaktionen så blev jag lite nyfiken om min känsla skulle vara rätt, eller fel.

Grafiken i Firegirl är riktigt snyggt, 2D retro-inspirerad. Tankarna går direkt till arkad-klassiker såsom Final Fight och Teenage Mutant Ninja Turtles. Musiken och ljuddesignen är välgjord och skapar en skön spelkänsla. Upplägget är enkelt, men genomförandet gör spelet svårt. Tiden är knapp och det finns många faror som lurar. Det finns en viss 3D-känsla i spelet i och med att du kan titta upp eller ned för att se vart du ska ta vägen. Fienden du möter är levande eldslågor som du släcker med din brandslang. Du kan även använda brandslangen nedåt och därmed ta dig upp på högre nivåer eller använda vattenstrålen som dämpning om du hoppar från en hög höjd.

Häri ligger ett spelets första irritationsmoment: för det är inte alltid helt logiskt hur och när det funkar att hoppa med slangen. Ibland så fastnar man halvvägs upp och kommer inte längre. Sjukt frustrerande, men det som är mest synd är att Firegirl: Hack ’n Splash Rescue DX inte riktigt är optimerat till Nintendo Switch. Spelet laggar betydligt på flera ställen där det sker mycket på en gång. Något jag tycker är väldigt konstigt då ett tyngre spel såsom till exempel Bioshock har löst resursutmaningen mycket bättre. Först trodde jag att det var för att jag spelade spelet i bärbart läge och då är prestandan lite strypt, för att spara batteri, men när jag dockade konsolen så var det samma problem, på samma ställe.

Sammanfattningsvis så är Firegirl: Hack ’n Splash Rescue DX ett roligt tidsfördriv, som ger oss en lite ny version av genren. Det finns en intressant story i spelet och är därmed blir det underhållande på flera sätt. Men jag kan tyvärr inte rekommendera spelet till Nintendo Switch, då det laggar påtagligt på sina håll och därmed inte går att avnjuta till fullo. På en starkare konsol är detta troligen inget problem, men jag återkommer när det finns möjlighet för mig att testa det.

Thunderful Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.