Hem SpelPC Recension: Evil West

Recension: Evil West

I Evil West får vi möta Jesse Rentier som är vampyrjägare och kämpar mot alla odds för att rädda världen från vidriga varelser, som hotar att ta över mänskligheten. Det här en helt ny sorts vampyrer som kallas Sanguisuge och de delas upp i olika underkategorier; bland annat de superstarka och gigantiska Highborns som kan flyga och de ointelligenta, men fortfarande livsfarliga, Boo-Hags. Till vår hjälp har vi en arsenal med modifierade vilda västern-vapen såsom Remington gevär och Colt revolvrar. Fast det farligaste vapnet av dem alla sitter på Jesses högra arm och det är hans stridshandske, som du kan modifiera under spelets gång till att bli ännu dödligare och med fler funktioner. Spela ensam eller tillsammans med en vän online. Hela spelet går att genomföra i co-op och det finns verkligen situationer då du behöver en vän vid din sida. Utveckla din karaktär, uppgradera dina vapen och dina färdigheter och upplev den amerikanska västern på ett helt nytt sätt.

Jag har alltid gillat tanken med Steam punk – att blanda ny och gammal teknik.Tillhör en (extremt) liten skara människor som faktisk gillade Wild Wild West med Will Smith och det var just för att den filmen blandade Steam punk med Vilda västern. Så när trailern för Evil West dök upp så blev jag genast intresserad!

Evil West är verkligen ett ultrasnyggt spel, med välgjorda och detaljrika miljöer. Storyn är intressant och röst-skådespelarna är duktiga. Evil West är extremt blodigt och det är inte alls något negativt! Träffar du din fiende på rätt sätt så blir det ett blodbad av sällan skådat slag. Det är snabbt och intensivt och även om skärmen är överhopad av fiender så upplevde jag aldrig att Playstation 5 hade problem med att hänga med. Kan däremot tänka mig att det kan bli problem på lastgen-formaten. För det är vissa interaktioner som verkligen är proppade med fiender. Känns motståndet för övermäktigt och du dör konstant så går det att ändra svårighetsgraden när som helst under spelets gång, vilket är ett enormt plus. Det var både en och två gånger som jag ställde ner svårighetsgraden för att komma vidare. Sen kan du även spela Evil West ihop med en vän online och då går det som sagt att spela igenom hela spelet tillsammans.

Spelskaparna har även löst hur du använder dina olika vapen på ett smart sätt. Du slåss med bumper knapparna, har revolvern på höger trigger-knappen och håller du in vänster trigger knapp så sliter du fram geväret så du kan sikta på fienderna och sedan skjuta med höger trigger. Därutöver har du hagelgeväret på en funktionsknapp. Det här upplägget gör att du har hela tiden har tillgång till din arsenal av vapen. Under spelets gång så kan du uppgradera dessa och dina färdigheter samt låsa upp nya funktioner.

Det är som är lite synd med Evil West är ett par saker. För det första så går det inte att hoppa vart man vill och när man vill. Det här leder snabbt till irritation då jag behöver springa runt och flytta på massa saker för att komma vidare istället för att bara hoppa över en pytteliten låda som står i vägen. Det känns som väldigt lat design, rent ut sagt. Något mer som tyvärr känns kapat är att du inte kan interagera med miljön tillräckligt efter min smak. Du kan varken knuffa omkull eller skjuta sönder flaskor, till exempel.

Men, det som störde mig allra mest var när jag möter en större boss så reduceras spelet till ett evigt springande i cirklar och konstant skjutande. Denna typ av spelupplägg har aldrig varit rolig och kommer aldrig bli rolig. Det måste gå att göra boss-fighterna lite mer intressanta och utmanande på andra vis än att ge förslitningsskador i tummarna.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Evil West, då det här är ett av de snyggaste och mest intensiva spel jag har spelat på länge – och då glömmer jag snabbt bort dess skavanker.

Focus Home Interactive skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.