Hem Film & TVBlu-ray Recension: Evil Dead Rise

Recension: Evil Dead Rise

I Evil Dead Rise får vi möta Ellie (Alyssa Sutherland) och hennes tre barn Kassie (Nell Fisher), Bridget (Gabrielle Echols) och Danny (Morgan Davies). De bor i ett förfallet höghus som strax skall rivas så det är dags för dem att flytta. En kväll kommer Ellies syster Beth (Lily Sullivan) på oannonserat besök, men den spända stämningen dem emellan glöms snabbt bort då hela huset skakar i en jordbävning. Barnen hittar då av en slump en mystisk bok och ett gäng dammiga LP skivor som Danny passar på att lyssna på. Rösterna från skivorna släpper lös obeskrivlig ondska och nu svävar alla i livsfara… den här natten kommer bli väldigt lång.

Regissören och producenten Sam Raimi (Spider-man trilogin, Dr Strange in the Multiverse of Madness) började sin karriär med att han regisserade, skrev och producerade Evil Dead som hade premiär 1981. Filmen var lågbudget och de flesta personer både bakom och framför kameran var vänner och bekanta till Raimi. Filmen blev en kult-succé och i och med uppföljaren Evil Dead 2 – Dead by Dawn så cementerade Raimi sin plats som skräckfilms-regissör.

Evil Dead Rise verkar leva lite mitt emellan alla olika versioner, för den känns inte direkt kopplad till de klassiska filmerna och TV-serien med Bruce Campbell och den är heller inte kopplad till Evil Dead-rebooten från 2013.

Regissören och manusförfattaren Lee Cronin har lyckats fånga stämningen, humorn och skräcken från originalfilmerna på ett väldigt bra sätt. Så den här filmen känns mer kopplad till originalen än den förra rebooten som helt och hållet tappade bort den vrickade humorn.

Rollsättningen i filmen är helt makalöst bra och skådespelarna lyckas verkligen få oss som publik att känna för karaktärerna på väldigt kort tid innan allt börjar gå fullkomligt åt helvete, bokstavligen. Evil Dead Rise innehåller en del skräckscener som fick till och med en så luttrad filmrecensent som mig att få skrämselhicka, bland annat en sekvens innehållande ett vinglas…

Evil Dead Rise gör även något helt nytt med serien och det är att flytta handlingen från skogen och en stuga till mitt i stan, i ett höghus. Det tar filmen till helt nya nivåer. Det som också är nytt är familjedynamiken. Hur skulle man reagera om någon man har älskat i många år plötsligt blir en frustande demon?

Effekterna är sanslöst bra och gjorda till stor del praktiskt och CGI är använt till ett minimum. Därmed får filmen härlig retroskräck-känsla och blodbadet i slutet får nästan Brain Dead att blekna.

Tyvärr så finns det även en del som inte håller i Evil Dead Rise, såsom en del logiska luckor och karaktärer som gör otroligt dumma val. Det här är ju standard i skräckfilmer men jag tycker väl ändå att filmskaparna kan komma på några nya sätt och inte bara upprepa samma gamla klyschor. Det som störde mig var bland annat hur de fann boken och hur otroligt självklart det är att det är något skit på gång långt innan karaktärerna fattar det själva.

Bilden på UHD-utgåvan presenteras i 2160p med HDR och det som är tydligaste skillnaden mellan den högupplösta versionen kontra 1080p Blu-ray versionen är svärtan. För Evil Dead Rise är bitvis en av de mörkaste filmer jag någonsin sett i fråga om brist på ljus. Här är det verkligen viktigt att detaljerna kommer fram ändå och det gör de. Problemet är bara att jag insåg att jag inte kunde ha textningen på för den stora vita texten blödde ut och förstörde bilden, så jag stängde av den. Det har inte hänt på någon annan film vad jag kan erinra mig.

Ljudet i Dolby Atmos är bland det bästa jag har hört. När varelserna kryper runt huvudet på dig i hemma-biosoffan så reser sig håret i nacken, det vill jag lova. Ljudbilden bygger verkligen på små nyanser i vissa sekvenser för sedan uttrycka totalt kaos i andra. Övergångarna däremellan fungerar perfekt.

Evil Dead Rise UHD-utgåvan saknar extramaterial vilket är otroligt synd för på en sån här film vill jag verkligen gotta ner mig i hur de skapat alla effekterna. Det som är riktigt oroande är att även utgåvorna utomlands saknar extramaterial och därmed börjar detta blir ett problem, inte bara i Sverige.

Sammanfattningsvis så vill jag verkligen rekommendera Evil Dead Rise både för fans av originalfilmerna och även helt nya skräckfans. Filmen imponerar verkligen på många plan och framför allt är jag glad över att den vrickade humorn är tillbaka. Det är synd att UHD-utgåvan saknar extramaterial.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.