Hem Film & TVBlu-ray Recension: En dag kommer allt det här bli ditt

Recension: En dag kommer allt det här bli ditt

Lisa (Karin Franz Körlof) är serietecknare och lever ett hektiskt liv i Stockholm. Hon kämpar med en deadline för att komma på en titel till hennes första bok. Hon och hennes två syskon blir hemkallade till familjeföretaget i Norrland för att hennes pappa (Peter Haber) och hennes mamma (Suzanne Reuter) har något viktigt de behöver ta upp med sina tre barn. Väl framme får de reda på att föräldrarna har bestämt sig för att; istället för att skogen och företaget skall delas i tre delar så vill de att en av syskonen skall ta över hela företaget och de andra två får en ekonomisk kompensation. Alla tre syskon har sina liv och ingen av dem känner för att flytta hem igen och framför allt inte Lisa. Så livet ställs därmed på sin spets och det blir en resa genom dåtid och framtid och alla olika riktningar livet kan ta. Plus att en familjetragedi som ingen riktigt har velat ta tag i kommer upp till ytan igen.

Förra året så blev jag väldigt positivt överraskad av en annan svensk-film med en extremt lång titel och det är Året jag slutade prestera och började onanera och den filmen valde jag att se för att jag känner manusförfattaren Christin Magdu. Så när En dag kommer allt det här bli ditt dök upp så valde jag att recensera den för att jag har nyligen jobbat med Suzanne Reuter i kortfilmen Varnagel.

Den intetsägande framsidan på Blu-ray-utgåvan sade inget till mig, förutom att det tydligen skulle vara en komedi och vilka som hade huvudrollerna så jag satte i skivan i spelaren och hade ingen aning om vad det var för en film jag skulle se.

Redan i första scenen med Lisa (Karin Franz Körlof) i badet så inser jag att det här kommer att bli något utöver det vanliga. Kan lugnt säga att jag aldrig har sett en film som börjar med en konversation med badskummet! Karin Franz Körlof är helt perfekt i huvudrollen, hon lyckas balansera en karaktär som på ytan är mer eller mindre omöjlig att vara med men hon gör det med en sån värme och fingertoppskänsla så vi som publik vill följa henne rakt igenom filmen. Suzanne Reuter känns till en början väldigt lite malplacerad för hon får inte så mycket att göra men längre in i filmen så visar hon vart skåpet skall stå och bär flera av filmens bästa stunder med bravur.

Peter Haber har alltid lyckats bolla humor och allvar då han ena stunden är Dr Busé i Jönssonligan och nästa stund är han stenhård som Hamilton. Fast jag har alltid tyckt att oavsett vad han spelar så finns där inte så mycket djup. Men det är något jag tar tillbaka i och med En dag kommer allt det här bli ditt, för här finns det flera sekvenser där han i ordlös kommunikation perfekt visar hur han känner sig i den stunden.

Det citat som SF Studios valt att pryda omslaget med förkunnar ”Komedin som Sverige Längtat efter” och jag anser inte att En dag kommer allt det här bli ditt är en renodlad komedi utan snarare en extremt rolig drama-film. Det finns många situationer i filmen som är superkul och jag skrattade rakt ut flera gånger – men det var länge sedan som jag har varit så emotionell som jag var mot slutet av den här filmen.

regissören och manusförfattaren Andreas Öhman har berättat i intervjuer att En dag kommer allt det här bli ditt är baserat på hans eget liv och en händelse som skedde 2016. Familjetragedin i filmen som sakta rullas upp är också direkt från verkligheten och därmed fick filmen ännu ett lager. Livet innehåller skratt, gråt och allt där emellan och det lyckas verkligen En dag kommer allt det här bli ditt att visa.

Det enda lilla smolket i bägaren är en kort scen i filmen som jag inte riktigt köpte. Som sagt så byggs det upp under hela filmen att något hemskt har hänt och när vi väl kommer till kulmen och det är dags att berätta så blir känns scenen mellan Lisa och hennes förläggare/pojkvän spelad av Arvin Kananian alldeles för stressad och icke emotionell. Som publik har vi väntat länge på att äntligen få veta mer och när det väl kommer så känns scenen lite som ett antiklimax. Inget fel till skådespelarna men här tappade Öhman bollen lite..

Bilden på Blu-ray-utgåvan är presenterad i 1080p med hög bitrate. Fotot kommer fram fint och alla skogens färger representeras med bra skärpa och djup. Ljudet är enbart i 5.1 DTS men det verkar inte som om filmen är mixad i högre upplösning än så. Ljudet är fullgott och är riktigt bra mixat mot slutet under en fest.

Som extramaterial finns det ett intressant och informativt kommentar-spår och även om det inte finns något annat med så känns det ändå fullgott.

Sammanfattningsvis så blev jag verkligen positivt överraskad av En dag kommer allt det här bli ditt och jag kan verkligen inte understryka mer hur underbart det är att se en film helt utan att veta något om den. Utan att trailern har avslöjat allt och att du själv får följa med på regissörens vision utan att vara före i storyn och vänta på klipp som du sett i trailern. Vill verkligen varmt rekommendera En dag kommer allt det här bli ditt.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.