Hem SpelPC Recension: Destiny 2 – Lightfall

Recension: Destiny 2 – Lightfall

I Destiny 2: Lightfall står vi inför total förstörelse. Enda sättet att stoppa apokalypsen är att stoppa the Witness och dennes nyaste följeslagare Calus. Slåss mot the Shadow Legion i den nya staden Neomuna som är en Neptunian metropolis megastad. Möt livsfarliga Tormentors och modiga Cloud Stiders. Förutom nya fiender och platser så innehåller den här expansionen en hel del nya vapen och förmågor också. Även online-läget har fått ett lyft, så att det är lättare att uppdatera och ändra din gear och förmågor i stridens hetta.

För ganska exakt ett år sedan så recenserade jag Destiny 2 – The Witch Queen och det blev mitt första möte med Destiny-världen. Det är lite som att hoppa in i Marvel Cinematic Universe och se Black Panther: Wakanda Forever utan att ha sett en enda film innan och inte har en aning om hur allt hänger ihop eller vem som är vem. Destiny 2: Lightfall börjar med en sammanfattning om vad som har hänt, men det gör nästan det hela ännu mer förvirrande. Destiny 2 hade release redan 2017 och har varit Free-to-play i många år. Expansionerna kostar däremot pengar, men dessa är stora som helt nya spel så det är förståeligt att de kostar en slant.

Förutom att vi får möta nya fiender och se nya platser i Destiny 2 – Lightfall så tillkommer en hel del nya vapen och utrustning.

När jag börjar skrapa lite på ytan så känns det mesta igen. Det är inga större skillnader i grafik, striderna är praktiskt desamma. De stora överraskningarna kommer aldrig. Det är bara mer av samma sak och det blir väldigt repetitivt, tycker jag, även om miljöerna är nya och fienderna ser lite annorlunda ut. Sen är spel-mekaniken inte helt hundra; framförallt när jag skulle hoppa mellan olika asteroider mellan två skepp. Det var osedvanligt svårt och inte så slipat som det hade kunnat vara.

Är du helt ny spelare så behöver du spela igenom ett gäng uppdrag i början som fungerar som tutorials så du hänger med på hur spelet är uppbyggt innan du kan börja spela Lightfall-expansionen. Det som störde mig var att även om jag spelar själv så är spelet hela tiden online. Kraschar ditt internet så får du spela om uppdraget från början. Något som ledde till rejält med frustration då mitt internet där jag bor inte är det bästa.

Sammanfattningsvis så tycker jag att Destiny 2 – Lightfall inte är så kul att spela ensam då det väldigt snabbt blir ganska enformigt. Att strida online med ett gäng kompisar (eller helt random gamers) och möta våg efter våg av fiender gör att spelet blommar upp och blir riktigt roligt. Så även om jag saknade den där lite större överraskningen så kan jag inte annat än att rekommendera Destiny 2 – Lightfall just för att det är ett riktigt härligt adrenalin-pumpande online-spel som är skapat för att spela tillsammans med andra spelare.

Bungie skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.