Hem SpelPC Recension: Destiny 2 – The Witch Queen

Recension: Destiny 2 – The Witch Queen

Savathûn’s och hennes hejdukar stal ljuset och Guardians förbereder nu en uppgörelse mot The Witch Queen. Här stundar en episk strid för att ta tillbaka ljuset i senaste expansionen till grundspelet Destiny 2.

Destiny 2 släpptes redan 2017 och grundspelet är sen några år tillbaka free-2-play. The Witch Queen är den senast expansionen som kostar pengar men också tillför en massa inslag. Jag var sen på Destiny 2-tåget och började med den här expansionen. Som ny spelare så måste du spela ett tag för att kunna få erfarenhetspoäng så att du kan låsa upp resten av världen. Först då kan du ta dig an äventyret The Witch Queen.

För er som spelat förut och är vana med världen så är det mesta sig likt. Det är samma snygga grafik och bra flyt som tidigare. Det som är nytt i The Witch Queen – förutom den nya storyn – är en hel del nya vapen, förmågor och platser. Ett nytt, coolt närstridsvapen kallat The Glaive är verkligen riktigt effektivt och tillfredställande att använda.

Spelskaparna Bungie utvecklade Halo-serien från början och du som är ny i Destiny 2 kommer att känna igen en hel del av spelmekaniken; framför allt när du kör olika fordon. En del fiender är också förvirrande lika och har till och med samma krafter såsom till exempel; osynlighet. Så för en van Halo-spelare så kommer Destiny 2 vara välkänt territorium (på ett bra sätt).

Det jag kände, som nybörjare i Destiny-världen, är att det verkligen är en uppsjö av information som jag behöver ta till mig för att förstå alla aspekter av spelet. Inte nog med att det är en ganska avancerad och långtgående historia, det är även allt kring hur online världen är uppbyggd. När och var alla olika uppdrag sker och vilka uppdateringar du bara måste ha för att kunna ha en chans att klara dig. Titt som tätt poppar det upp den ena informationsdumpen efter den andra (mitt i strider) som pockar på min uppmärksamhet. Jag vill spela spelet och inte dras in i allt annat. The Division-spelserien bygger förvisso på samma princip; att du spelar med och mot andra online men där har jag aldrig upplevt att jag blivit irriterad över hur mycket uppmärksamhet det kräver av mig.

Sammanfattningsvis så är Destiny 2 – The Witch Queen ändå helt klart värd en rekommendation för alla dess fördelar väger bra mycket tyngre än de få nackdelarna. Det här är ett grandiost äventyr som väntar därute, med massor av hemligheter, vapen och annat kul att upptäcka.

Bungie skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.