Hem SpelPlaystation 5 / PS5 Recension: Death Stranding – Director’s Cut (PS5)
death stranding director's cut ps5 recension Guld

Recension: Death Stranding – Director’s Cut (PS5)

Likt Ghost of Tsushima, så får nu Death Stranding en ”Director’s Cut” med nya inslag och nytt grafikläge anpassat för PS5. Spelet har redan hunnit fylla två år, men står sig fortfarande som en djupt originell spelupplevelse från Metal Gear Solid-mästaren Hideo Kojima. Vill du veta mer om själva spelet och dess handling så läs gärna vår Death Stranding-recension på PS4 först. Denna recension kommer att fokusera på vad som är nytt i DC-versionen på PS5.

death stranding ps5

Om vi börjar med tekniken: Death Stranding såg magiskt och filmiskt ut redan på PS4 (Pro). Nu tar det steget upp till äkta 4K-grafik med stabila 60fps och HDR, dock ingen dynamisk Dolby Vision tyvärr eftersom PS5 inte stöder Dolby Vision (än?). Även ljudet har fått sig ett lyft till Tempest Audio 3D – som du numera även kan få via dina tv-högtalare, även om vi är stora förespråkare av bra hörlurar istället. Den smäktade musiken och gråten från BB-enheten låter nu ännu mer filmiska, indragande och kusliga. Haptisk och adaptiv feedback har införts i DualSense-knapparna, vilket ger en extra dimension åt protagonistens kånkande och hans äventyr genom diverse väderlekar. Slutligen kan du som har en 21:9-bildkälla välja ett speciellt Ultra-Widescreen-mode för att fylla hela bildytan.

Rent spelmässigt är det mesta sig likt, men du som tyckte att förra utgåvan innebär för mycket traskande och travande (och det var det ju, särskilt efter ett tag in i spelet…) kommer glädjas åt att man nu lagt in mekanik som gör allt enklare och smidigare. Du kan lägga ut speciella resvägar (Chiral Bridges) där fiender inte kan röra dig medan du rör dig med lådor (något som kunde vara frustrerande innan, där även regnet till slut blev ett problem) samt även slunga iväg gods långa bitar med hjälp av en Cargo Catapult. Sam kan nu dessutom få bärhjälp och även färdas genom luften, tack vare Jump Ramps.

death stranding ps5 racing

Denna DC innehåller också en skjutbana och en racingbana – där den senare inte fyller något annat syfte än att låta dig koppla av genom att bränna lite gummi mellan alla leveranser, i ett snyggt, men kusligt öde, post-apokalyptiskt USA. Du kan även spela om avklarade bossar och tävla med andra online. Vi spelade om hela spelet från början och några timmar in för att uppleva spelet som det är tänkt och hann till embargo inte testa Cyberpunk 2077– och Half-Life-innehållet som portats från PC-versionen, men även det finns alltså med här nu på PS5.

death stranding ps5 bb

Death Stranding: Director’s Cut är precis som nyligen släppta Ghost of Tsushima: DC ingen jättestor uppgradering av grundspelet – men allt är lite bättre än det var förr och du som kanske gav upp eller aldrig gav det en chans på grund av allt ”jobb” det var borde ge det en ny chans nu (uppgraderingen kostar ca 50 kr om du äger spelet digitalt sen innan på PS4, lite dyrare om du har en fysisk kopia). För de av er som spelat klart det på PS4 är denna uppgradering kanske inte värd att spela helt om från början, men älskade man det (som vi) så finns ju faktiskt både nytt material och inslag nu samt snyggare grafik och ljud. Kojima är en av spelvärldens modigaste utvecklare och hans komplicerade story och minst sagt annorlunda spelupplägg lär inte passa alla smaker. Men rent tekniskt är detta en fullträff och har du bara lite tålamod och öppet sinne så är Death Stranding en spelupplevelse som kommer bli kvar hos dig längre.

Och det har aldrig funnits en bättre tid att spela det än nu, på din PS5:a.