Hem Film & TVUHD 4K Recension: Days of Thunder (UHD)

Recension: Days of Thunder (UHD)

Regissören Tony Scott (1944-2012) är känd för en lång rad filmer som är och förblir klassiker, däribland Top Gun, True Romance, The Last Boyscout och Deja Vù. Tyvärr så har han även gjort en del mindre bra filmer och dagens betraktelse är en av dem.

Jag kommer inte gå in så mycket på handlingen av Days of Thunder, utan mer om utgåvan på Ultra HD. För den som vill läsa mer om filmens handling så finns det info här.

Producenterna ville att Days of Thunder skulle bli en ny Top Gun, de valde samma regissör och samma huvudrollsinnehavare. Tyvärr räcker det inte alltid. Inspelningen av Days of Thunder var extremt strulig och dagliga bråk utbröt mellan regissören och producenterna. Det var tydligen så illa att varje dag fick teamet vänta i timmar innan de hade löst dagens problem. Resultatet av det syns i filmen, för en mer spretig upplevelse än Days of Thunder får man leta efter. Det känns verkligen av att de inte riktigt hade koll på vart de ville gå med filmen. Det finns en del bra skådespelarinsatser; främst från Tom Cruise, Robert Duvall och Michael Rooker, men ändå inget som verkligen sticker ut.

Macho-kulturen i filmen känns idag väldigt fånig och Nicole Kidmans roll är tunnare än bladguld. Så Days of Thunder har helt klart sina skavanker men hur är då den nya Ultra HD-utgåvan?

Här ser det bättre ut! Bilden i 4K är återigen sanslöst fin, med djup svärta och klara färger tack vare Dolby Vision HDR. Det är mycket gryn i bilden men den är filmad så och jag tycker om att det finns där för det ger mer äkthetskänsla. Ljudet är dock inte i Dolby Atmos utan i det det snäppet mindre Dolby Digital HD 7.1. Det känns ändå fullgott och när musiken drar igång och bilarna startar skallrar vardagsrummet. Extramaterial är det tyvärr uruselt med och det enda som finns är en kort, nygjord dokumentär med producenten som berättar om hur mycket han gillade att jobba med den numera framlidne Tony Scott. Något som är rent skitsnack, med tanke på alla bråk som var.

Sammanfattningsvis så är Days of Thunder en ganska medioker film, men som ändå får ett lyft tack vare superb bild och ljud i UHD. Så även om filmen inte riktigt når upp till en rekommendation, så får denna utgåva ändå ett bra betyg.