Hem Film & TVUHD 4K Recension: Top Gun (UHD)

Recension: Top Gun (UHD)

Uppföljaren Top Gun: Maverick skall, enligt IMDb, ha premiär i Sverige dagen före julafton. Om det stämmer eller ej får vi väl se med Corona-utbrott och annat otäckt som händer i världen. Så i väntan på Jultomten så får vi nöja oss med att göra ett återbesök hos Tom Cruise pilot Maverick och filmen som gjorde honom till en superstjärna.

Vad Top Gun handlar om och vilka som är med kommer inte vara fokus i den här recensionen, utan mer upplevelsen att se en klassiker i nyutgåva på Ultra HD. (Vill du läsa mer om vad filmen handlar om kan du göra det här.) Redan i första scenen, med hangarfartyget och jetplanen som startar så inser man att Top Gun har aldrig sett så här bra ut – någonsin. Jag kan sätta en slant på att den aldrig sett så har bra ut ens på en bioduk när filmen hade premiär 1986! Utgåvan har Dolby Vision och därmed är färgåtergivningen helt fantastisk och golden-hour-solen ser helt otrolig ut. Det finns ett viss brus i bilden, som väntat då den är filmad på riktig film (celluloid) och den grynigheten i bilden är jag tacksam för att de har kvar då det tillhör filmen. Sen när musiken och ljudet kickar igång så inser man att de har jobbat en del på att uppdatera ljudspåret till Dolby Atmos. Det är sanslöst klart och fint ljud, som går från djupaste bas till klaraste dialog. Extramaterial är det även väl tilltaget med. Mycket av det kopplas förvisso till uppföljaren och de har intervjuer med de som är med i nya filmen, men det finns även bakom-kulisserna-dokumentärer om gamla filmen på skivan.

Finns det något negativt då? I UHD-sammanhang finns det inte mycket att klaga på. De få skavanker som finns måste tillskrivas att filmen faktist har 34 år på nacken och därmed inte har de förutsättningar som en modern film har. Så det enda negativa är att filmen i sig åldrats en del. Det är en macho-kultur som idag känns lite på gränsen och så finns det en hel del riktigt ostiga repliker. Sen att krig framställs i en lite för cool dager ger lite fadd eftersmak. Men det hör ju till filmer från tidsåldern.

Sammanfattningsvis så är Top Gun ändå en modern filmklassiker och förbiser man skavankerna och tillskriver dem till 80-talets glada dagar så är det här en underhållande film i en helt fantastisk utgåva. Rekommenderas!