Hem Film & TVBlu-ray Recension: Coco (3D BD)
coco recension Guld

Recension: Coco (3D BD)

Idag släpps Coco – en av årets bästa filmer – på Blu-ray och DVD från Disney. Nivån i animationen, men framförallt historieberättandet och musiken från Pixar är helt otrolig och vi står fast vid vår recension från bio, tidigare i år. Läs gärna den recensionen för att få veta mer om själva filmen. Coco är en färgstarkt hyllning till mexikansk kultur, men lika mycket en hyllning till allas våra liv och familjer!

coco recension

Blu-ray-utgåvan gör oss verkligen inte besvikna. Tecknat gör sig alldeles utmärkt på digitala medier och vi får en sprudlande bild av Mexiko och de dödas rike (som man kan inbilla sig att det ser ut!) med perfekt kontroll i färgerna, ljussättningen och kontrasten (tecknat har ju den fördelen). Löken på laxen hade varit att få se det hela i HDR… Även för dig som inte äger en 3D-TV så finns här en nästan tredimensionell känsla i bilddjupet och det är snyggt av Pixar att använda 3D-effekten konservativt och sparsamt; Coco är inte filmen som vinner mest på att ses i 3D, men den dras heller inte ned av typiska ”3D-effekt”-scener där saker ska kastas mot tittaren eller onödigt utdragna kamera-åkningar.

coco recension

Ljudet är också det utmärkt. Engelska presenteras med 7.1 DTS-HD Master Audio, medan de svenska dubben (och övriga nordiska språk) endast får 5.1 Dolby Digital. Men i ärlighetens namn gör det inte så mycket – även om vi 90% av gånger föredrar originalspråket så är den svenska dubben helt suverän och fungerar minst lika bra (eller bättre) än den engelska. Återigen hade Atmos-spåret från bio varit varmt välkommet, men det är ingen deal breaker.

coco recension

Det finns en hel skiva med extramaterial som kommer att glädja diggare av filmen – drygt en halvtimme med borttagna scener får väl anses som rosen på prinsesstårtan, men vi gillade även inslaget då Anthony Gonzales (killen som spelar huvudrollen, Miguel, i engelska versionen) får besked om att han fått rollen samt, såklart, kommentarsspåret med regissörernas Lee Unkrich (Toy Story 3) och Adrian Molina.

coco recension

Gammelmormor Coco

Coco är som sagt årets kanske allra bästa film och ett absolut måste i samlingen. Har du inte sett den tidigare så väntar en högtidsstund (gärna med hela familjen) och har du sett den på bio kan vi försäkra att den håller bra för en andra sittning i hemmabion (kanske testa ett annat språk än du först såg den på?). Björnbäret på grädden hade varit att få Coco i UHD 4K-utgåvan som finns i USA, men både HDR, 4K-upplösning och det överlägsna Dolby Atmos-spåret på Engelska. Men Disney Sverige har ännu inte hoppat på tåget med lokaliserade UHD-utgåvor, även om vi gissar att det ligger väldigt nära i tiden (de flesta andra, nordiska filmbolag har ju redan det sen en tid tillbaka). Och när det händer får vi tillfälle att komma tillbaka till Dia de los Muertos!