Hem Film & TV Recension: Blackkklansman (UHD)

Recension: Blackkklansman (UHD)

Blackkklansman målar med en tämligen bred pensel, vilket gör filmen till ett väldigt tydligt – nästan plakat-artat – inlägg i raskonflikten som fortfarande rasar i delar av USA (och runtom i världen), men det är kanske just för sitt lite kategoriska tilltal som den fungerar så bra som diskussionsunderlag och underhållning.

Här kan ni läsa mer om själva filmen Blackkklansman, denna recension kommer att fokusera på UHD 4K-utgåvan på Blu-ray.

Bilden på UHD är alldeles utsökt. Blackkklansman är på sätt och vis ett historiskt dokument (den utspelar sig på 70-talet och baserad på verkliga händelser, därmed inte sagt att alla detaljer måste vara exakt återgivna utan här finns säkert konstnärliga friheter). Färger och djup svärta i nattscener blandas med en retro-look som bidrar till tidsandan, utan att för den sakens skull påverka bildkvaliteten negativt. Här finns några tydligt överdrivna ”Blacksploitation”-sekvenser med gryn och grälla färger, som fans av genren kommer att känna igen leende, men också ett gediget och genomtänkt kamera- och klipparbete som är i det närmaste perfekt överfört till 4K.

Ljudet är åter Dolby Atmos-spåret som smäller högst – filmen blandar scener som är spännande, lågmälda och dialogdrivna, till större händelser, sammandrabbningar och det hela ramas in av ett läckert soundtrack. Spike Lee kan hantverket att göra film och även om hans tungt dialogdrivna filmer kanske inte är för alla, är det svårt att inte dras med i denna.

Extramaterialet innehåller både intervjuer som insikter i produktionen och Lees väldigt tydliga paralleller och engagemang mot orättvisor som fortfarande sker och hur nutid kopplar till Blackkklansmans huvudantagonist (vi tänker inte spoila det här, men lite gåshud är det). Kommentarspåret är intressant och insiktsfullt och som vanligt bra och billig utbildning i filmskapande, för de som vill gå på djupet.

Blackkklansman är ett spännande och intressant drama, som trots en ganska ”liten” historia ger oss stor spänning och underhållning, mitt i allvaret. Den är inget under av subtilitet eller mångsidiga karaktärer, men som filmiskt inlägg i den politiska diskursen fungerar den mer än väl.