Hem Film & TVBlu-ray Recension: Besökarna

Recension: Besökarna

Frank (Kjell Bergqvist), hans fru Sara (Lena Endre) och deras två barn har precis flyttat från stan och in i ett stort hus på landet. Redan första natten börjar Frank inse att det är något konstigt med huset. Mystiska ljud, dörrar som öppnas och tapeter som konstant rasar ned. Hans familj märker inget och i sin frustration tar han kontakt med den exentriska spökjägaren Allan (Johannes Brost). Tillsammans försöker de ta reda på vad som gömmer sig i huset. Snart inser de att det är farligare än vad de någonsin kunnat tro.

1988 var ett väldigt annorlunda filmår i Sverige; en av de bästa Svenska actionfilmerna hade premiär i och med Strul och en av de absolut bästa skräckfilmerna samtidigt: Besökarna.

Besökarna Kjell Bergkvist

Besökarna är på intet sätt en perfekt film, det finns ett par sekvenser som är extremt töntiga och filmen drar verkligen ut på sig själv i slutet av andra akten. Men sen har den flera riktigt nervpirrande sekvenser som är svårslagna än idag. Besökarna hade premiär under en tid då det inte ens fanns på kartan att göra en skräckfilm i Sverige. Allt var diskbänksrealism eller buskis.

Regissören Joakim Ersgård var inte äldre än 26 år när han regisserade Besökarna och hans bror Patrik var 23 bast då han skrev manus och även spelade den något irriterande brevbäraren. Filmen blev en modest succé och öppnade dörrarna för dem att filma på andra sidan Atlanten. Tyvärr så har Joakim Ersgård inte regisserat något efter den Svensk-Amerikanska filmen Rancid, som hade premiär 2004.

I rollerna ser vi en väldigt ung Kjell Bergqvist innan han slog igenom stort och blev ett hushållsnamn i och med rollen som Kolberg i Gösta Ekman-versionen av Beck. Bergqvist lyckas ändå att få oss gilla att den ganska bedrövliga karaktären Frank, för han är verkligen inget charmtroll och hade en annan skådespelare fått rollen hade det med all säkerhet inte funkat alls. Lena Endre som Sara är ganska nedtonad till en början men får mer att göra mot slutet. Däremot så har jag alltid reagerat på hur konstiga val hennes karaktär gör i en sekvens enbart för att manuset kräver det.

Besökarna Kjell Bergkvist Lena Endre

Johannes Brost dyker upp som spökjägare med egen konstruerade och mer eller mindre livsfarlig utrustning. Här ser vi tydliga referenser till andra filmer som inspirerat Ersgård-bröderna. Brost kör lite sin grej och tyvärr så tappar filmen tempo i samma veva som han dyker upp. Det tar sig senare och tredje akten är på många sätt perfektion.

Besökarna distribuerades i Amerika under namnet The Visitors och då kunde de ju inte prata svenska så filmen dubbades till engelska. Till och med skådespelarna och regissörens namn fick en engelsk klang. Joakim Ersgård fick bland annat namnet Jack Ersgard.

Den här versionen av Besökarna som nu släpps på DVD och Blu-ray är den förlängda versionen av filmen, som inte setts sen premiären. Det som bland annat klipptes bort är en sekvens då Kjell Bergqvists karaktär Frank töntar sig då han tapetserar. Det var ett vettigt val att korta den sekvensen, för filmens skull, men kul att äntligen få se filmen i sin originalform.

Besökarna Lena Endre Ersgård

Bilden är nyrestaurerad och är verkligen så bra som den bara kan bli. Den lilla oskärpa som finns kvar är från att filmen filmades och inte Blu-ray-teknikens fel. Ljudet kommer i DTS 5.1 och samma här så har filmen aldrig låtit bättre. Jag har en gammal DVD-version som har ett totalt bedrövligt ljudspår där du knappt kan urskilja dialogen. Det som är riktigt kul är att även den amerikanska dubben finns med på skivan, vilket verkligen är en superkul detalj.

Det bästa på Studio S Entertainments utgåva av Besökarna är det nyinspelade kommentarspåret med bröderna Ersgård. Det går in på massor av detaljer om inspelningen och alla motgångar och framgångar de hade. Resten av extramaterialet är tyvärr ganska tunt. Det finns något klipp från SVT och en radio-reportage och så stillbilder. Bröderna har även gjort ett intro till filmen där de berättar lite mer, men jag suktar verkligen efter ännu mer info och bakom-kulisserna-filmer.

Sammanfattningsvis så är Besökarna som sagt kanske inte en helt perfekt film, men vad den representerar och att den har flera riktigt bra scener samt att Blu-ray-utgåvan ändå är så enormt fin så kan jag inte annat än att rekommendera den. Så passa på att uppleva Besökarna igen i originalutförandet, eller se filmen för första gången på bästa möjliga sätt sen premiären för 34 år sedan!

Studio S Entertainment skickade recensionsexemplar av denna film. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.