Hem Film & TVBlu-ray Recension: Asteroid City

Recension: Asteroid City

Asteroid City är en teaterpjäs och vi får följa med på hur pjäsen skapades och arbetet bakom kulisserna, samtidigt som vi får se en filmatiserad version av densamma. Ett astronomikonvent ska hållas i Asteroid City och Augie Steenbeck (Jason Schwartzman) kommer till staden för att hans son ska medverka. Snart visar det sig att Asteroid City kommer att få oväntat besök vilket kommer att få alla att ifrågasätta sin verklighet.

Wes Anderson är helt klart en av de mest intressanta regissörerna jag känner till. Även hans sämre filmer är oftast riktigt bra till stora delar men de når liksom inte riktigt hela vägen fram. Så är det med Asteroid City. Till skillnad från till exempel den i min mening perfekta The Grand Budapest Hotel så håller inte manuset hela vägen fram.

Den svartvita ramberättelsen förstör helheten för filmen och känns mer eller mindre som en eftertanke för att filmen annars skulle bli för kort. Allt i det färgglada staden Asteroid City representerar verkligen Wes Andersons styrka att skriva skruvad dialog och fylla varenda bildruta med den ena absurda sekvensen efter den andra. Skådespelarinsatserna är makalöst bra med Wes Anderson-veteranen Jason Schwartzman i spetsen. Tom Hanks och Scarlett Johansson är också perfekta i sina roller.

Ramberättelsen har vissa bra sekvenser och i en egen separat film hade det absolut fungerat, men nu blir det istället att ingenting vi ser på får någon som helst tyngd. Allt är liksom påhittat och därmed finns det ingen spänning.

Blu-ray-utgåvan ligger i framkant för vad formatet klarar. De svartvita sekvenserna ser riktigt fint ut med djup svärta och bra skärpa där alla detaljer kommer fram. Sekvenserna i Asteroid City har en extremt varm ton och det hade lätt kunnat leda till att färgerna blöder, men så är inte fallet. Ljudet levereras i DTS Master HD 7.1 och är mer än fullgott. Ljudet är ganska framtungt då det är en väldigt dialogbaserad film. Det finns sekvenser där ljudet trycker på lite mer, men jag vill inte avslöja exakt vad som händer där för det skulle spoila för mycket. Skivan innehåller inget extramaterial, vilket är otroligt synd, för det här är verkligen en film som jag hade velat kika in bakom kulisserna på. Framför allt för att se hur de gjorde alla praktiska effekter.

Sammanfattningsvis så är Asteroid City sanslöst bra när den håller sig i just staden Asteroid City, men på grund av den onödiga ramberättelsen så faller helheten. Sen att det inte finns något extramaterial är också ett tråkigt minus.

SF Studios  skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.