Hem SpelPC Recension: American Hero – Unrated

Recension: American Hero – Unrated

I American Hero – Unrated “spelar” vi som den tidigare militära underrättelseoperatören Jack Devon (Timothy Bottoms), som har fått i uppdrag av sin före detta partner att hitta en saknad biolog (och tidigare förälskelse), Laura (Musetta Vander), som utvecklade ett motgift mot ett dödligt virus skapat av germkrigsspecialisten Karl Von Kruger. Kruger hade redan börjat sprida viruset genom Los Angeles vattentillförselnätverk för att ta kontroll över USA. Nu är det upp till Jack att stoppa honom, men tiden är knapp.

American Hero – Unrated är mer intressant som historia än som spel. Projektet började som ett spel till Atari Jaguar och hade, precis som en del andra spel i samma genre, helt och hållet inspelade scener på video med ytterst lite interaktion. Det handlar om att välja ja eller nej, upp eller ned, höger eller vänster osv. American Hero – Unrated som skulle släppas 1997 lades ned och skaparen funderade då på att släppa det som en film istället. De spelade in nya sekvenser för att boosta upp tiden till spelfilm. Under klippningen av filmen förstördes en hel del av materialet och hela projektet lades ned ännu en gång. Nästan 25 år senare plockades det upp igen och med hjälp av lite modern teknik och ny voice over från originalskådisen Timothy Bottoms så lyckades spelskaparna få ihop American Hero – Unrated och det hade premiär 2021.

Det som skiljer American Hero – Unrated från andra spel under samma epok och genre är dess vuxna innehåll. Det är naket, det är våld och det är blod. Det nakna gränsar till pornografiskt och det finns verkligen en anledning till att det här spelet har en varningstext i början, för det är inte menat för fel publik.

Sen kan jag ju själv fundera på vem det är som är rätt publik för spelet, som sådant är ganska bedrövligt. Skådespeleriet är skrattretande uselt och kvaliteten på sekvenserna håller ungefär samma nivå. Spelmekaniken är obefintlig och det är, som sagt, inte mer än en interaktiv film. Det finns en sekvens i spelet som jag höll på att bli galen på och det är när man ska fly från skurkens bas och du ska springa ut genom korridorerna, men det finns ingen som helst indikation på vilken väg du ska ta så enda sättet är att till slut lära sig ordningen. Den tog alldeles för lång tid och att behöva se samma sekvens om och om igen gjorde inte saken bättre.

American Hero – Unrated är svårt att recensera som ett spel utan mer som en bortglömd del av historien för det är plumpt, det är dumt och ganska uselt men ändå fascinerande.

Sammanfattningsvis så var det svårt att sätta betyg, men då det på något sätt ändå är kittlande att få se en del spelhistoria som verkligen tillhör en svunnen tid så blir det ändå mer intressant. Så betyget för American Hero – Unrated går upp två snäpp.

Ziggurat Games skickade kod för denna recension. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.