Hem SpelPC Recension: WRC Generations

Recension: WRC Generations

I WRC Generations får du prova på hur det är att skapa sig en racing karriär. Spelet är lika detaljerat både på och av banan. Hyr in ditt team, ta hand om din bil, uppgradera och laga. Lär dig hur din bil beter sig i olika situationer och underlag. Välj rätt däck, rätt utväxling, lär dig hur du ska bromsa effektivast för att ta dig igenom svåra kurvor. Information och tips finns i drivor och det gäller att studera för att kunna ha en chans i tävlingarna.

Grafiken är väldigt detaljrik, även i 60fps, på bekostnad att den känns lite platt. WRC Generations är ett racingspel som verkligen gått in för att skapa ett så realistiskt spel som möjligt. Bilarna påverkas in i minsta detalj beroende på vilka val du gör. Skillnaden mellan rätt och fel växel och bromsteknik i kurvorna är det som antingen leder till att du vinner eller snurrar ut i skogen. Det här inte ett spel där du enbart kan trycka gasen i botten och studsa utmed väggarna för att komma igenom de tvära kurvorna, som i många arkadracingspel.

Det gäller att lyssna på din kartläsare och precis som på riktigt lita blint på vad den personen säger. Du kan även ställa in hur långt i förväg du får informationen så att du kan anpassa din körning på bästa sätt. Vid sidan av att bilkörningen är allt också tänkt att vara extremt realistisk, så får du även möjlighet att se bakom kulisserna vilket stort maskineri det är att hålla en racing-karriär igång. Du kan välja din personal, sponsorer och tävlingar, så tiden utanför banan blir minst lika viktig som att tävla.

Jag testade WRC GenerationsPlaystation 5 och precis som med Playstation 4 så har ju femman en högtalare i handkontrollen. Jag har förut tyckt att detta är lite plojigt, men i WRC Generations så har man använt högtalaren på ett verkligen smart sätt som höjer spelkänslan. I högtalaren så hör vi nämligen ljudet av grus som sprutar upp under bilen, vi känner och hör ABS-bromsarna jobba och därmed blir känslan väldigt tredimensionell. Precis som i alla racingspel kan du justera vart kameran sitter, så du kan välja om du vill sitta i bilen eller se den i tredje persons-vy.

För mig personligen så har jag alltid haft svårt för racingspel såsom WRC Generations, just för att de bygger för mycket på realism. Jag blir mest frustrerad och arg när rumpan på bilen far iväg vid minsta lilla felmanöver. Mina absoluta favorit biltävlings-spel är Burnout-serien, som är allt annat än realistiska, men de är så vansinnigt kul. WRC Generations riktar sig tydligt till lite mer avancerade spelare, som vill ha ett djupare spel än enbart en adrenalin-rush.

Sammanfattningsvis så är WRC Generations ett avancerat, snyggt och välgjort spel – men det är verkligen inte för alla spelare. Därmed så kan jag heller inte riktigt ge det en regelrätt rekommendation. Så för dig som verkligen söker ett spel som kan utmana och lära dig om hur racing går till så är det här ett perfekt spel. Men för dig som är som jag – som bara vill sätta dig i ett vrålåk och kasta dig ut på banorna – så är det här inte rätt match.

Nacon skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.