Hem SpelPC Recension: Worldless

Recension: Worldless

av Henric Brandt

Worldless är i grund och botten ett klassiskt plattformsspel, men har en ganska annorlunda utformning i övrigt. Titeln är en lek med orden “World” (Värld), men även “Word” (Ord), för båda saknas i det här spelet. Världen är under uppbyggnad och inga ord yttras under spelets gång. En evig kamp mellan olika krafter rasar konstant, och det är upp till oss att hitta en balans. Vi möter fiender i turordningsbaserade strider, och under resans gång lär vi oss nya färdigheter så att vi kan ta oss vidare i en expanderande värld. 

Foto: ©2023 – Thunderful Group

Worldless är ytterligare ett sådant där spel som tar en uråldrig genre och gör något nytt med det. Denna gång är det den visuella aspekten som känns ny och cool. Karaktären du spelar är till exempel bara punkter av ljus, men med rörelserna får vi känslan av att det är en varelse vi ser framför oss. 

Foto: ©2023 – Thunderful Group

Worldless har ett härligt flyt, och ju längre in i spelet du kommer, desto fler moves låser du upp. Det är både kul och utmanande att hoppa mellan plattformarna samtidigt som du manar fram dem med en knapptryckning. Det gäller att ha tungan rätt i mun för att inte ramla ned. Det finns en karta så att du hela tiden kan se var du ska.

Foto: ©2023 – Thunderful Group

Det som är synd med Worldless och som drar ned betyget ganska rejält är de irriterande turordningsbaserade striderna. Fienden visar först var den kommer att slå till, och sedan är det upp till dig att försöka blockera slagen i rätt ordning. Sedan är det din tur att attackera, och fienden försvarar sig. Detta leder snabbt till en hel del frustration, eftersom det inte är helt lätt att komma ihåg kombinationerna som fienden visar innan han attackerar. Jag förstår inte riktigt varför striderna är uppbyggda på det här usla viset, då resten av spelet är så snyggt och härligt spelmässigt.

Foto: ©2023 – Thunderful Group

Sammanfattningsvis är Worldless ett kul plattformsspel med bedrövliga strider. Betyget hamnar precis i mitten, för hade striderna varit utformade på vanligt vis så hade spelet varit otroligt mycket roligare och inte alls lika irriterande!

Thunderful Group skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.

Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_22]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.