Hem Spel Recension: Vigor (XB1)

Recension: Vigor (XB1)

Har du alltid velat besöka Norge, men tyckt att det varit för dyrt? Då har jag ett tips till dig: Vigor. Här tar du rollen som en överlevare efter ett kärnvapenkrig och din uppgift är att klara livhanken i det norska landskapet. Till din hjälp har du din hydda där du kan uppgradera vapen och bygga ut ditt hus. Det finns även olika klädesplagg att finna samt även köpa.

Screebshot - Vigor - xbox one X - 4K

Vigor är ett helt och hållet onlinebaserat-spel och du kan alltså inte spela det utan att vara uppkopplad till Xbox Live Gold. Det är, likt många konkurrenter i genren – Warframe och Fortnite till exempel – free-to-play. givetvis finansierat genom fördelar du kan köpa dig till inne i spelet).

Screebshot - Vigor - xbox one X - 4K

Online i all ära; det kan vara kul en stund – men då det inte finns någon kampanj eller NPCs (Non Player Characters) i spelet så blir det tidvis väääldans tomt. Det är både en och tolv gånger jag har spelat igenom en bana utan att träffa en enda person. ”Banor” är förresten kanske fel ord. Det enda spelet går ut på är att besöka olika platser och plocka på dig så mycket loot du bara kan bära. Sen tar man hem det och bygger nya saker av det. Skölj och repetera – om och om igen.

Screebshot - Vigor - xbox one X - 4K
Man har löst registreringsskylts-problematiken som fanns i Generation Zero…

Det blir tyvärr snabbt lite tjatigt och har du kassa vapen eller inte tränat tillräckligt så dör du innan du ens hinner att se vem som skjuter på dig. Har du inte skaffat dig försäkring då så blir du av med ALLT som du bär på dig och får börja om från början igen. Vilket är rätt tröttsamt; för har du inga grejer hemma så får du ge dig obeväpnad ut och leta i lådor..

Screebshot - Vigor - xbox one X - 4K

Miljöerna är helt sanslöst vackra och den tjeckiska spelstudion Bohemia Interactive Studio (Operation Flashpoint, DayZ) har verkligen lyckats fånga det norska landskapet. Dock så finns det en del att önska med resten av spelet. För till exempel i The Division 2, som bygger på exakt samma upplägg: loota, uppgradera och skjuta fiender så saknar Vigor flera av de aspekter som gör The Division 2 så jäkla bra. 1) Vigor har som sagt ingen kampanj, ingen story och inget enspelarläget. Det finns inget att lösa, inget att undersöka och inga människor att rädda. 2) Det finns knappt dussinet olika karaktärer att spela, som du knappt kan modifiera, så det hela blir väldigt enkelspårigt . 3) (som anknyter till punkt 1) Avsaknaden av NPC:er är ett stort misstag, för det gör att hela spelet känns väldigt tomt.

figurer free to play

Sammanfattningsvis så klarar sig Vigor på sina sanslöst fina miljöer och att det är lite spännande för stunden – så det blir ett godkänt betyg. Men det är verkligen en bit ifrån att vara en regelrätt rekommendation.