Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Shining (UHD)

Recension: The Shining (UHD)

Såsom jag skrev när jag recenserade Ready Player One, så är en av mina favoritscener i filmen då de besöker The Overlook Hotel på jakt efter ledtrådar. The Shining är en film man inte kan sluta titta på när man väl har börjat och Steven Spielberg nämner just det faktumet i en av dokumentärerna, som finns med denna fullkomligt utsökta Ultra HD-utgåva.

Jack (Jack Nicholson) är författare, men även en ganska labil familjefar. Han har fått ett nytt jobb; han ska ta hand om vinterunderhållet av det gigantiska The Overlook Hotel som ligger bland bergen i Norra USA. Problemet med uppgiften är att han och hans familj kommer vara mer eller mindre isolerade hela vintern, något som kommer visa sig få allvarliga konsekvenser.

Bioaktuella Doctor Sleep tar oss tillbaka till The Overlook Hotel och vi får möta en fullvuxen version av sonen Danny. Nu har jag inte sett Doktor Sleep, men jag har snappat upp tillräckligt med info för att inse att den kommer ha ytterst svårt att följa regissören Stanley Kubricks odödliga klassiker The Shining. För nu när jag såg om filmen för säkerligen tjugofemte gången så hittade jag nya saker i den och på något sätt utvecklas filmen i takt med hur man själv utvecklas. Först kanske man mest relaterar till skräcken i filmen, men sen när man är äldre så är det kanske familjedramat, eller kanske isolationen? Det här är en film som aldrig slutar ge dig nya upplevelser.

Stanley Kubrick är känd (bland mycket annat) för att han tog många omtagningar när han filmade och The Shining innehåller världsrekordet med över 127 omtagningar av en sekvens (sekvensen då Shelly Duvall backar upp för trappan med baseball-trät.) och Scatman Crothers fick göra närmare 60 omtagningar av en stilla sekvens vid köksbordet i början av filmen. Fast till Kubricks försvar så var det så han repeterade, han trodde inte på repetitioner utan han filmade allt. Att planera en film i flera månader och sedan stressa när man väl skulle filma var något som var befängt i hans värld. Stanley Kubrick hårda registil fick Shelley Duvall att fortfarande ha ångest efter inspelningen av The Shining, men det hela bar frukt för det är väl få filmer som är så pass aktuella och moderna snart 40 år efter sin premiär.

The Shining har släppts på VHS, DVD, Blu-ray och även digitalt men nu kommer den för första gången på Ultra HD i 4K – och jösses vilken filmupplevelse ni har framför er! Bilden är superb och restaurerad efter alla konstens regler, men utan att tappa känslan av originalet. Det är ingen konstig färgkorrigering som skett utan det är bara ren och snygg bild. Ljudet är helt enormt; välbalanserat och fint. Det finns inget Dolby Atmos-spår av förklarliga skäl – dels då det är en gammal film och framförallt för att det aldrig har funnits ett surroundljud på filmen från början. Kubrick släppte alla sina filmer i mono, då han inte trodde på de nya ljudformaten.

4K-utgåvan av The Shining gör mig inte heller besviken på dess extramaterial, för här har Warner Bros verkligen inte sparat på krutet. Det finns flera riktigt bra dokumentärer (bland annat dokumentären Kubricks dotter gjorde) och ett superinformativt och intressant kommentarspår som verkligen är guld värt för ett fan som jag.

Sammanfattningsvis så är det här ett solklart måste för dig som aldrig sett filmen förut och även för den, som är som jag, som har sett filmen snart 30 gånger. Helsike, till och med Stephen King som avskyr Kubricks version av hans bok skulle uppskatta The Shining UHD. Det här är ett solklart måste i er filmsamling.