Hem SpelMac Recension: The Library of Babel

Recension: The Library of Babel

The Library of Babel tar sin inspiration från Jorge Luis Borges novell med samma namn. Spelet utspelar sig i 20.000 år efter att mänskligheten har dött ut och kvar finns enbart robotar. Vi spelar som Ludovik som skickas till Babel för att undersöka ett mordfall. Under jakten på mördaren så finner han så mycket mer. Det finns massor av bortglömd information som kan ställa allt i den nya världen på sin spets.

The Library of Babel har en väldigt enkel spelmekanik. Det är i grund och botten ett vanligt plattformsäventyr där du rör dig från vänster till höger och måste klättra och hoppa till nästa avsats för att ta dig vidare. Skillnaden är att det finns en väldigt rik story med många möten och utmaningar.

Plattformsdelen innehåller tyvärr en hel del irritiationsmoment. Bland annat så är det inte enkelt att veta var jag ska. Du får en ny bit information men med spelets uppbyggnad så känner man sig som spelare ganska vilse och det blir mer att testa sig fram än att faktiskt veta var jag ska. En annan sak som störde mig är att grafiken är upplagd så att den vägen som du måste ta är till hälften dold och då måste stå på exakt rätt ställe för att kunna gå upp eller ned. Jag vet inte hur många gånger jag sprang förbi rätt plats utan att lyckas komma dit jag behövde komma.

The Library of Babel är galet snyggt och har en härligt gotisk känsla. Storyn är kul och annorlunda och det känns verkligen att mycket tid och ansträngning har lagts ner på att skapa mystik och äventyr. Till en början är uppgifterna som du måste lösa väldigt enkla. Du hittar saker som kombineras med andra saker för att kunna komma vidare. Problemet är att det ganska snabbt blir ganska svårt och ibland ologiskt så det leder också till en hel del frustration.

Sammanfattningsvis så är The Library of Babel helt galet snyggt med sin välgjorda och detaljrika retrografik. Jag testade spelet på Playstation 5 och här fanns inga prestanda-problem överhuvud taget. Musiken är cool och ljud-designen är välgjord. Storyn är annorlunda och bitvis väldigt spännande. Det som är synd är att spelmekaniken inte når hela vägen och därmed hamnar allt det positiva lite i skymundan och därmed sjunker betyget något.

Neon Doctrine skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.