Hem SpelMac Recension: The Excavation of Hob’s Barrow

Recension: The Excavation of Hob’s Barrow

I The Excavation of Hob’s Barrow får vi möta Thomasina Bateman som är antikvarie och håller på att skriva en bok om gravhögar i England. En dag får hon ett mystiskt brev som får henne att åka till en avlägsen liten by med namnet Bewlay. Mannen hon fick brevet av dyker aldrig upp till mötet och ännu värre är att gravhögen The Hob’s Barrow som hon är där för att dokumentera är näst intill omöjlig att nå av olika anledningar. Thomasina inser snart att allt är verkligen inte som det verkar och när hon börjar få mardrömmar så går det snabbt utför med hennes efterforskningar.

Jag har alltid varit ett fan av Point-and-click och det är verkligen superkul att så många spelskapare väljer att göra retro-versioner i den här genren. The Excavation of Hob’s Barrow har härligt detaljrik grafik som doftar Monkey Island och Indiana Jones and the Fate of Atlantis. The Excavation of Hob’s Barrow släpptes till PC i september förra året och släpps nu till Nintendo Switch och det är den versionen som jag spelar. Det som ofta kan bli problematiskt med ett spel som är utvecklat för mus och tangentbord är att översätta spel-mekaniken till handkontroll men i fallet med The Excavation of Hob’s Barrow så har de lyckats perfekt anser jag. Knapparna är smart genomtänkta; en för titta, en för aktivera, en för inventory och en där du ser allt som du kan interagera med. Vänster trigger-knapp snabb-sparar och dubbelklickar du dit du vill gå så hoppar karaktären snabbare dit. Resultatet är att du kan röra dig hur snabbt eller långsamt du vill och du har hela tiden full kontroll över din avatar.

Storyn är intressant och är baserad på engelska folksägner. Sakta men säkert så rullas historien upp framför en och det är väldigt lätt att fastna. Alla du möter har inspelade röster och musiken är omslutande och fortsätter den mystiska stämningen.

The Excavation of Hob’s Barrow funkar perfekt på Nintendo Switch. Korta laddtider och det är lätt att se alla detaljer och läsa texterna på den inbyggda skärmen. Spelet är som gjort att ha med sig på resan, jag rekommenderar att ha ett par schysta hörlurar så du får ut hela upplevelsen. Fast spelet går att spela helt utan ljud också då allting är tydligt. Det enda som störde mig lite var att text-infon är lika stor i bild när du kör spelet i dockat läge som i bärbart. Texten blir väldigt stor på din TV och det blev till slut lite distraherande.

Sammanfattningsvis så är The Excavation of Hob’s Barrow verkligen ett cool, underhållande och välgjort point-and-click äventyr som är som gjort för Nintendo Switch. Så en varm rekommendation är på sin plats och är du ett fan som jag så är det ett måste!

Wadjet Eye Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.