Hem SpelBräd- och sällskapsspel Recension: Symbaroum (Rollspel)

Recension: Symbaroum (Rollspel)

Jag har verkligen snöat in på rollspel, som har gjort comeback i mitt liv och nu är det dags att sätta tänderna i ännu ett coolt och avancerat rollspel från Fria Ligan. Symbaroum släpptes redan 2015 och då var det i formen av den 262 sidor långa, vackert inbundna Core Rulebook. Här finns allt som behövs för att kunna spela spelet – förutom tärningar – som du alltså behövde köpa till. Så i februari i år (2021) släpptes Symbaroum Starter Kit som är en kartong fylld till bredden med allt du behöver för att kunna skapa dig en karaktär och ge dig ut på äventyr. I lådan finns det två häften med reglerna och det du måste veta om världen och de som befolkar den: kartor, tärningar och karaktärsark.

I de djupa skogarna av Davokar gömmer sig skatter, faror och äventyr. Du har till en början fem olika raser att välja mellan (senare, i Advanced Player Guide, finns det fem klasser till) När du valt klass är det dags att välja mellan de 15 olika yrkena och likaså här finns det en uppsjö av valmöjligheter. Fast det som är mest spännande med Symbaroum är världen som vi introduceras till. Detaljrikedomen är enorm och jag fann mig själv att läsa historien som vilken roman som helst. Det här är inget rollspel som du plockar upp och kastar dig in i på en gång utan här måste du verkligen läsa igenom allt för att kunna uppskatta äventyret till fullo. Som spelledare kan du välja att ha en historielektion som start till varje spelsession. Det är ett bra sätt att ta sig igenom allt som Symbaroum har att erbjuda.

Även om Symbaroum ser extremt avancerat ut på ytan så är böckerna smart upplagda, med tydliga exempel så att även du som oerfaren rollspelare kommer in i det hela ganska snabbt. För det är faktiskt inte helt lätt att hänga med på exakt hur man gör som spelare och framför allt som spelledare. Förutom Core Rulebook (som jag nämnde ovan) så finns även Game Masters Guide, som också är en inbunden bok på 152 sidor och går in på djupet hur du bäst skapar en bra spelmiljö. Här går man även igenom hur du som spelare kan styra en hel trupp hjältar och inte bara en person. Det går därmed att spela Symbaroum med endast två deltagare utan problem.

Den tredje boken jag vill nämna är Advanced Players Guide, som är på 132 sidor och återigen som jag nämnde ovan finns här fem nya raser du nu kan spela som. Min favorit av de nya klasserna var faktiskt att spela som troll, just för att det i Symbaroum världen finns flera mytologiska figurerna som vi är vana med från Sagan om Ringen och Drakar och Demoner. Men spelskaparna har vridit och vänt på det hela lite grann så allt är inte riktigt som vi är vana vid… Så bakgrundshistorien om hur du (som troll) kan jobba ihop med de andra spelarna, skapar en ny och trovärdig dimension och äventyret blir ännu mer mångfacetterat.

Symbaroum är ett solklart måste tycker jag – både oerfarna och erfarna spelare. Här finns en rik historia som har en otrolig detaljrikedom. Reglerna är lätta att lära sig, även om de är många. Tydliga exempel finns att tillgå, men jag rekommenderar verkligen att du lägger ned tiden, både innan och under spelsessionerna för bästa resultat. De enda nackdelarna jag kan ta upp är att om du vill äga alla delar som jag nämt i den här recensionen får du hosta upp med en del kosing – men i samma andetag så är Starter kit riktigt prisvärt (då det till och med innehåller alla tärningarna) och där finns ju allt för att kunna börja spela. Sen kan man ju också köpa på sig enheter efter hand.

Ett första äventyr finns även med så det är verkligen så komplett som det kan vara. Förutom en sak; jag blev tokglad när jag öppnade lådan och såg ett karaktärsark. Tänkte att ”äntligen skickar de med ark, som man kan skriva sin karaktär på som man slipper scanna av från boken och skriva ut”. Sen ser jag – till min fasa – att arken är ifyllda exempelkaraktärer, så att du verkligen snabbt kan kasta dig in i spelet. Men varför finns inte tomma ark med?!