Hem SpelPC Recension: Skull and Bones

Recension: Skull and Bones

I Skull and Bones ikläder vi oss rollen som pirat och ger oss ut på ett storslaget äventyr på Indiska oceanen. Spelet utspelar sig på 1700-talet och allt finns på plats: sjöslagen, kanonerna, skeppen, seglen och besättningen. Spelet är ett gigantiskt sandbox-spel och efter introduktionen är det upp till spelaren att skapa sin egen legendariska pirat. Skaffa nya skepp, utrusta dem, designa dem, skaffa en lojal besättning och ge dig ut för att skaffa rikedomar. Du kan välja mellan att ta dem med våld eller om du hellre vill vara fredlig, åtminstone till en början. För det finns många faror som lurar därute och det är inte helt lätt att överleva.

Pirater har alltid fascinerat mig och säkert många andra av er. Precis som det finns hur många cowboyfilmer och serier som helst, så finns det lika många, om inte fler, om pirater. En del filmer blir enorma succéer som Pirates of the Caribbean-filmerna och andra blir rejäla floppar som Cutthroat Island. I spelens värld finns det också en uppsjö med spel med pirat-tema, såsom till exempel Assassin’s Creed IV: Black Flag, Sea of Thieves och för att inte glömma Monkey Island-spelen!

Personligen har jag alltid gillat legenden om piraterna och det hänger nog ihop med hur mycket jag älskar filmen Goonies (Dödskallegänget på svenska) och hela One-Eyed Willy-sektionen i filmen.

I Skull and Bones kan du resa runt som du vill på en gigantisk karta, du kan hämta förnödenheter och material för att bygga vidare och designa ditt skepp. Spelet går endast att spela online och det befolkas hela tiden av andra spelare. Du kan välja om du vill jobba tillsammans med dem på olika uppdrag eller om du samlar ihop ett gäng kompisar och ger er ut på äventyr tillsammans. Det finns även vissa PVP (Player VS Player)-events där du kan slåss mot andra spelare och ta deras rikedomar. Dessa är frivilliga och du behöver inte ge dig in i dem om du inte vill. Du kan även, som sagt, välja att vara mer fredlig men oavsett kommer du att hamna i strid då det finns fiender överallt.

Det är inget fel på upplägget att kunna röra sig fritt och “uppleva” hur det var att vara pirat på 1700-talet, men det som är problemet är att spelet inte riktigt håller vad det lovar. För det första kan du inte gå ombord eller iland överallt utan du hämtar förnödenheter och bryter upp dörrar från skeppet du är på. Vissa platser kan du besöka men då är det specifika hamnar eller skepp.

Sen störde jag mig något enormt på hur kontrollerna är för fartygen; när du fått upp seglen kan du styra dem som motorbåtar! Det finns ingen som helst tyngd i galärerna och det blir snabbt fånigt. Spelet utger sig förvisso inte för att vara en simulator, men lite mer tid och kraft hade varit fint att skeppen åtminstone beter sig lite som stora tunga slagskepp och inte som motoriserade jollar.

Grafiken på din karaktär känns även den otroligt daterad och kantig. Det måste vara i ett försök att hålla ned upplösningen lite för att spelet ska flyta (bokstavligen) bättre. Problemet är att det ger spelet lite av ett billigt intryck och inte den AAA-titel som det faktiskt är.

Till en början är Skull and Bones otroligt förvirrande. Det finns ingen indikation om att jag ska hämta saker jag plundrar från skeppet och att jag inte ska gå av. Så jag seglade runt hur länge som helst för att hitta en plats där jag kunde stiga av för att sedan inse att jag redan har hämtat det jag ska hämta utan att egentligen hänga med på hur.

Jag kan även störa mig på att spelet endast går att spela online och det inte finns ett läge där jag kan spela ensam. För alla andra som du inte ens interagerar med behöver röra sig på din karta och då måste du ha en bra internetlina för att det ska fungera, för annars laggar det. Högst irriterande. Spelet går att köra i 60fps men det sjunker rejält om det är många andra spelare med på samma yta och om internetet dippar.

Som sista punkt på minussidan vill jag även nämna att när du väl hamnar i strid med ett annat fartyg eller om du slåss mot en stad, finns det ingen indikation på hur det faktiskt går. Jag sköt och sköt på en stad, och det kändes som att det absolut inte hände något, förutom att de sedan sköt sönder mitt skepp och jag dog. I en annan strid sköt jag på ett skepp och helt plötsligt, utan någon förvarning eller att skeppet såg skadat ut, hade jag vunnit. Detta leder snabbt till både förvirring och irritation.

Sammanfattningsvis är jag måttligt imponerad av Skull and Bones. Visst är upplägget kittlande och intressant, men spelet i sig lämnar en hel del att önska. När jag väl arbetade igenom bristerna började spelet så sakteliga bli roligare, men det är en lång uppförsbacke innan det sker. Så betyget hamnar därmed precis i mitten.

UBISoft skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.