Hem SpelPC Recension: Rollerdrome
rollerdome recension Guld

Recension: Rollerdrome

År 2030 har en ny gladiatorsport tagit världen med storm: Rollerdrome. Beväpnad till tänderna och med rullskridskor på fötterna, så är det upp till Kara att överleva en arena full med fiender som vill slita henne i stycken. Hon har olika vapen till sitt förfogande och man kan såklart låsa upp nya under spelets gång. Fienden använder allt från slagträn till raketgevär, så det gäller att hålla tungan rätt i mun för man står aldrig någonsin still. Hela tiden är det full fart på rullskridskorna och man kan bland annat åka i halfpipes, glida över staket och hoppa genom glasrutor. Ammunitionen gäller det att hushålla med och när den är slut så måste man göra tricks för att få ny. Det här precis lika galet som det låter, men det är sjukt underhållande och kul!

Rollerdrome kommer från samma team som imponerande på mig med det roliga skateboardspelet OlliOlli World, som jag recenserade i början av året. Denna gång lyckas spelskaparna med ett spel som är snudd på perfektion och som lånar inspiration från spelklassiker som Jet Set Radio och Tony Hawk. Rollerdrome är verkligen oförskämt roligt och utmanande. Varje bana har sin unika knorr och det blir aldrig tråkigt att hitta nya sätt och ställen att göra snygga stunts och tricks på. Det går att sakta in tiden ibland också, så att du verkligen kan få till en perfekt kill. Spelet är väldigt blodigt och våldsamt, men det finns även en cool story som utvecklas under tiden som tävlingarna pågår. Grafiken är snygg och ser ut som en tecknad film. Jag spelade spelet på Playstation 5 och upplevde naturligtvis inga prestandaproblem överhuvudtaget. Inga laddtider att tala om och bra flyt, rakt igenom. Till och med när skärmen är fylld av fiender och granater som flyger kors och tvärs så tappar spelet inte en enda frame!

Rollerdrome har egentligen bara en enda svaghet och paradoxalt nog är det också en av spelets största styrkor; kontrollerna. Även om det finns riktigt bra tutorials på alla olika tricks och hopp som man kan göra så blir det till slut för många olika saker att hålla reda på. Jag fann mig själv bli väldigt ensidig, det blev lättare att åka och ”grinda” ett staket varje gång jag ville fylla på ammunitionen istället för att göra något mer spektakulärt.

Sammanfattningsvis så blir Rollerdrome helt klart ett måste. Bara-en-gång-till-faktorn är uppdragen till elva, grafiken är snygg som tusan och det här är ett riktigt roligt actionspel som bara måste upplevas – särskilt med den låga prislappen!

Private Division skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.