Hem SpelPC Recension: Rogue Spirit

Recension: Rogue Spirit

I Rogue Spirit får vi möta Prinsen av Midra som är död och befinner sig i andevärlden. Detta hindrar honom inte att bekämpa Chaos arméer. Han kan med lätthet gå i och ur olika fallna fienders kroppar och använda deras styrka och kunskaper i den pågående striden för att befria sitt land. När en kropp är förbrukad och han inte hinner byta åker han tillbaka till källan och kan försöka igen. Det finns massor av färdigheter och förmågor att lära sig under spelets gång.

Rogue Spirit hade verkligen kunnat bli ett väldigt annorlunda och coolt spel. Här finns sannerligen all potential till det. Det finns 18 olika karaktärer att ta över och det är tio nivåer, i fem olika regioner. Varje spelupplevelse borde därmed vara unik. Istället så blir Rogue Spirit otroligt snabbt repetitivt. Oavsett vilken karaktär du besitter så har du bara en knapp att attackera med. Det är slå och spinga som gäller. Du kan gå i och ur din gäst-kropp, men inte under strid och därmed – om kroppen dör – så får du börja om igen och igen och igen…

Rogue Spirit har en rik historia där någonstans, men då det inte finns några egentliga tydliga uppdrag (förutom hur många fiender som skall dödas innan du kommer till nästa nivå) så tröttnade jag väldigt fort. Vilket är synd, för potentialen att göra ett riktigt häftigt och annorlunda spel finns verkligen i Rogue Spirits DNA. Men spelskaparna hittade inte riktigt fram.

För hur många olika färdigheter och annat det än finns så kände jag inte att min karaktär varken blev bättre, starkare eller snabbare. Det var samma sak, om och om igen. När man dör så börjar räkneverket om hur många du ska döda denna sektion. Vilket även händer när man går in i olika portaler till andevärlden utan att dö. När jag kom tillbaka till verkligheten så hade räkneverket gått tillbaka till noll igen. Extremt frustrerande.

Rogue Spirit har en del positiva bitar också. Det har väldigt fin grafik och flyter perfekt på Playstation 5 som jag testade det på. Fanns inga som helst problem med hoppande grafik eller blinkande texturer.

Sammanfattningsvis så hade Rogue Spirit alla möjligheter till att bli ett annorlunda och spännande spel, men istället så blev det bara OK – ganska slätstruket och långtråkigt.

505 Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.