När du sitter i soffan och tittar på film har du säkert slagits av att de flesta filmer följer en och samma dramaturgiska kurva. Denna kurva är en bevisat effektiv sådan och fungerar i fler sammanhang än bara film.

Marknadsföring är ett brett begrepp. Med dagens tekniska möjligheter finns mängder av alternativ för hur du når ut till din publik. En av utmaningarna och ett av de stora målen inom marknadsföring är att skapa en relation till sina mottagare. På Reynolds International Marketing finns mängder med tips och hjälp för hur du kan göra just detta. Ett av tipsen handlar om storytelling, som är ett utmärkt tillfälle att inspireras av filmvärldens dramaturgi.

Att använda sig av storytelling i sin kommunikation

Storytelling är precis vad det låter som: det handlar om att berätta en historia. Det kan röra sig om allt från en berättelse om hur affärsidén dök upp och företaget grundades till en särskild händelse som inträffade förra veckan. 

Anledningen till att man använder sig av storytelling i sin kommunikation är enkel: en strukturerad berättelse får vår hjärna att enklare förstå, tolka och komma ihåg den information som ges. Eftersom filmvärldens dramaturgiska kurva visat sig fungera kan denna vara till god hjälp när man ska utforma sin storytelling.

filmdramaturgi

Den dramaturgiska kurvan i Hitta Nemo

Den som har tittat mycket på film har säkerligen identifierat vissa grundpelare i den klassiska dramaturgiska kurvan och har därmed en stor fördel i skapandet av storytelling i alla dess former. Låt oss använda oss av en Pixar-klassiker för att beskriva den dramaturgiska kurvan: Hitta Nemo.

Anslag

Filmen inleds med ett anslag. I Hitta Nemo består detta i att en barracuda attackerar och familjens mamma och alla ägg dör – utom ett.

Presentation

När karaktärerna ska presenteras förstår vi att Nemo var det enda ägget som överlevde och att hans pappa därav är överbeskyddande gentemot sin son.

Fördjupning

Karaktärerna fördjupas ytterligare när det är dags för Nemos första skoldag. Nemo är glad och nyfiken, medan hans pappa är orolig för att något ska hända på skolutflykten.

Vändpunkten

Sedan kommer vändpunkten, där en avgörande händelse äger rum och huvudkaraktärens situation vänds upp och ned. Detta representeras av att Nemo simmar för nära en båt och därmed fastnar i ett fiskenät. 

Upptrappning

Konflikten trappas upp i och med att Nemos pappa ger sig av på en resa för att hitta sin son – en resa som präglas av många komplikationer.

Höjdpunkten

Höjdpunkten går att beskriva som historiens klimax, där problemet ska få sin lösning. Nemo är fången i ett akvarium hos en tandläkare och behöver göra allt i sin makt för att ta sig ut i havet igen – och lyckas.

Avrundning

När problemen löst sig återstår bara avrundningen, där Nemo återförenas med sin pappa och allt är frid och fröjd igen.

Skapa din egen berättelse

Även om händelserna i Hitta Nemo troligtvis inte går att likna vid händelserna som äger rum när ett företag grundas kan filmen användas som inspiration. Alla företag har under sin livstid stött på problem, utmaningar och lösningar till dessa. Genom att berätta om dessa kommer du och dina mottagare knyta ett starkare band till varandra.