Hem SpelPC Recension: Redo!

Recension: Redo!

I en dystopisk framtid är vår avatar, en ensam kvinna, vårt enda hopp. Världen är full av biomekaniska fiender som rör sig planlöst och utför sina gamla uppgifter. Till en början har vi bara ett tillhygge som vapen, men under spelets gång hittar du avståndsvapen och sköldar. Redo! är ett icke-linjärt äventyr, så du kan röra dig fritt genom kartan. Det finns inget rätt eller fel sätt att klara av spelet.

Jag gillar verkligen indie-spelskapare för att de vågar ta ut svängarna med klassiska genres. Redo! är på ytan ett ganska ordinärt plattformsspel, men när du börjar spela så finns det dels en ganska avancerad story och spelet har även ett rollspels-element som genast gör Redo! annorlunda.

Stämningen är mörk och kall tack vare musiken och framförallt ljuddesignen. Grafiken är snyggt retro-inspirerad och fienden du möter är otäcka skal av vad de en gång varit. Det finns en ganska stor variation av olika motståndare som du måste ta hand om, på olika sätt. Till en början har du ett enkelt vapen och dina attacker är långsammare än en snigel i sirap. Här ligger ett av problemen med Redo!, spelmekaniken är till en början fruktansvärt irriterande. Du dör ofta och det är långt mellan checkpointsen. Plus att om du har missat att spara när du hade möjlighet till det så blir det ännu längre.

När du väl har hittat nya vapen och sköldar blir Redo! genast roligare och vägar som du inte kunnat ta förut öppnas upp åt dig. Ett annat problem med spelet är även en av dess styrkor och det är att spelet som sagt är icke-linjärt. Jag gillar verkligen det greppet, att du kan spela på ditt sätt men problemet är att du inte har en aning om vart du ska och varför (lite som Ori-spelen). Det var flera gånger som jag trodde jag var på rätt väg för att sedan inse att jag hade gått hela vägen tillbaka till början, utan att tänka på det.

Sammanfattningsvis så är Redo! snyggt och spännande, men tyvärr med viss förvirring och till en början irriterande spelmekanik. Men med ett billigt pris och mellan sju till tolv speltimmar så vill jag ändå rekommendera den här ganska annorlunda indie-pärlan.

Top Hat Studios skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.