Hem SpelPC Recension: Space Tail: Every Journey Leads Home

Recension: Space Tail: Every Journey Leads Home

Tredje november 1957 skickades den herrelösa hunden Laika upp i en omloppsbana runt jorden med den sovjetiska rymdfarkosten Sputnik 2. Tyvärr överlevde hon inte längre än 5-7 timmar i rymden innan hon dog av överhettning och stress. Space Tail: Every Journey Leads Home som är en kärleksfull hyllning till Laika och alla andra djur som banade väg till att mänskliga astronauter och kosmonauter kunde ta sig ut i rymden.

Space Tail: Every Journey Leads Home handlar inte om Laika specifikt, utan om hunden Bea som är ute på uppdrag. Hon är en supertränad jycke med en avancerad rymddräkt som får tankarna att gå till Milous rymddräkt i Tintin-albumet Månen Tur och Retur (Del ett och två). Hennes förmåga att använda sin nos och superhörsel tar vi till hjälp för att klara av de olika utmaningarna hon ställs inför. När vi längre in i spelet möter rymdvarelser så har vi ett ”dialogsystem” att göra oss förstådda med. Som till exempel; vacker tass och om det behövs; morra!

Även om Space Tail: Every Journey Leads Home börjar med en tutorial på hur du använder dina special-förmågor så är det inte helt lätt att räkna ut vilken av dem du behöver använda just inför problemet framför dig. Många gånger måste du använda flera av dessa för att hitta en lösning. Till en början var det ganska frustrerande att köra fast och jag tyckte att jag hade testat allt och så visar det sig att det var just en kombination av flera som var tricket. När jag väl bemästrade det så blev det riktigt kul!

Jag testade Space Tail: Every Journey Leads HomeNintendo Switch och i dockat läge på din TV med lite ordentligt ljud är det här spelet verkligen en upplevelse. Det är superfin grafik och ljuddesignen samt musiken är sanslöst välgjorda. Det som är lite synd är när jag sedan testar spelet i bärbart läge: bilden blir väldigt liten på den inbyggda skärmen vilket ledde till att jag ibland missade en lösning på ett problem. Resultatet blev att jag irrade runt väldigt länge i onödan när svaret på gåtan fanns precis framför tassarna på mig, utan att jag kunde se den.

Sammanfattningsvis så vill jag rekommendera Space Tail: Every Journey Leads Home då det här är ett väldigt vackert och fint spel med en bra och intressant story. Hjälp Bea att komma hem igen och överleva det här spännande äventyret!

Long Term Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.