Hem SpelGambling Recension: Poker Club

Recension: Poker Club

Personligen har jag aldrig varit mycket av en Poker-spelare. Jag tror jag har spelat riktig poker kanske fem gånger totalt i hela mitt liv. Vad jag däremot har gjort ett antal gånger är att glida in på en saloon någonstans i amerikanska södern och satt mig ned vid ett bord och lirat poker i Red Dead Redemption 2! Så när Poker Club dök upp i recensionshögen så blev jag nyfiken.

Poker Club är en välgjord Poker-simulator där du kan spela ensam mot botar eller mot andra spelare online, upp till sex stycken spelare samtidigt. Varje månad finns det fina priser och spelet utvecklas hela tiden med nya utmaningar. Börja smått och stegra i graderna och till slut kan du spela i det absoluta toppskiktet av pokerspelare. Det går även att spela mellan olika konsoler och datorer, så kallad cross play. Så har du spelet till exempel Switch så kan du bjuda in spelare som sitter på Playstation, PC eller Xbox. Du skickar bara en kod till den som du vill spela med så kan den personen gå in och möta dig. Den andra spelaren måste givetvis också äga spelet, men det är en väldigt smidig funktion.

Poker Club skapar en realistisk first-person-vy av pokerspelet. Du sitter vid ditt bord och kan se dig om. Ljudbilden är ganska avancerad och kul genomförd, det känns som om du verkligen sitter på en verklig poker-turnering.

Problemet med Poker Club är att grafiken är extremt hackig och suddig på Nintendo Switch, som var det format jag testade spelet på. Det känns extremt nedskakat, komprimerat och hackigt. Rörelserna på karaktärerna är ganska bra och välgjorda, men upplösningen känns bedrövlig. Laddtiderna är också ganska långa både i bärbart (lägre prestanda) och i dockat (högre prestanda) läge.

Till och med i bärbart läge, på den lilla skärmen, så känns bilden väldigt oskarp och kontrastlös. I dockat läge blir det rejält bedrövligt för på en stor TV så ser du varenda skavank. Poker Club är utvecklat så det fungerar till next-gen-konsolerna i 4K och här någonstans tror jag att problemet ligger. Nintendos Switch har väldigt blygsam prestanda i jämförelse med de starka konsolerna som Xbox Series X och Playstation 5. Fast det är ändå konstigt, för avancerad är inte grafiken på Poker Club så att det ska se så här illa ut.

Så sammanfattningsvis så faller betyget en hel del på grund av den usla versionen (grafiken) på Nintendo Switch. Det var svårt för mig att koncentrera mig på spelet just för att bilden var så oskarp. Vilket verkligen är jättesynd, men tack vare att Poker Club ändå är ett väldigt habilt konstruerat spel med många timmars underhållning för en liten penning så blir betyget ändå godkänt.