Hem SpelPC Recension: Persona 3 Reload

Recension: Persona 3 Reload

I Persona 3 Reload spelar vi som en student som börjar på Gekkoukan High School och flyttar in i ett studenthem i staden. På sin tredje dag i staden går han in i en mystisk 25:e timme som kallas Dark Hour och attackeras då av monsterliknande varelser som kallas Shadows. Han inser nu att han har en speciell kraft som kallas Persona, som han kan använda för att bekämpa de onda varelserna. Strax därefter rekryteras han av Specialized Extracurricular Execution Squad (SEES), som är en grupp av Gekkoukan-studenter som ägnar sig åt att bekämpa Shadows och utforska Tartarus, ett jättelikt torn omvandlat från Gekkoukan-skolan under Dark Hour. Nu är det upp till oss att tillsammans med de andra SEES-krigarna rädda världen från farorna som lurar under Dark Hour.

Persona 3 Reload är en uppdaterad och förbättrad version av Persona 3 som släpptes för nästan 20 år sedan (Persona 5 är den nyaste delen). Även om det mesta är likt i fråga om story och generell uppbyggnad finns det även en hel del nytt i denna version. Bland annat finns det mer frihet att göra saker på fritiden och du kan nu styra de andra medlemmarna av SEES under strid med Shadows. Grafiken är upphottad och mellansekvenserna ser ut som en välgjord anime-film. Musiken är cool och röstskådespelarna är riktigt bra både på engelska och japanska. För den som vill vara lite mer av en finsmakare när det gäller JRPG (Japanese Role-Playing Game) vill man köra på japanska med engelsk text. Personligen började jag så men det blev snabbt ganska enerverande att behöva läsa hela tiden så jag bytte till engelska. Nu är inte allt gjort med röstskådespelare hela vägen utan ibland är det bara korta fraser och sedan är resten text ändå, så jag kommer aldrig undan att behöva läsa en hel del i alla fall.

Persona 3 Reload är ändå inte ett spel som du bara plockar upp och spelar om du aldrig har spelat ett JRPG förut. Det är en del saker som du behöver tänka på för att överhuvudtaget få ut något från spelet. Spelet har otroligt mycket dialog och det tog närmare en timme innan jag för första gången stod inför en fiende att slåss emot. Tempot är både skyhögt och superlångsamt mer eller mindre samtidigt. När det väl händer något sker tusen saker samtidigt och när det inte händer något är det som att se på färg som torkar. Det leder till att spelet känns väldigt ojämnt men det är uppbyggt på det här viset och det är ganska vanligt ändå när det gäller just JRPG.

Storyn är till en början helt obegriplig men ju längre in i spelet jag kommer desto mer uppskattar jag den och det finns något spännande i att undersöka alla aspekter av den. Jag har alltid varit ett fan av anime och därmed blir det extra kul att spelet har snygga mellansekvenser som verkligen ger känslan av att jag spelar en interaktiv film. Grafiken när man väl spelar är annorlunda men likväl välgjord.

Precis som det brukar vara med JRPG är striderna tur-baserade och personligen gillar jag verkligen inte den formen av strider då de snabbt blir ganska enformiga. Det är inte ens att du ska flytta på dina karaktärer som i ett strategispel utan du står rakt upp och ned och attackerar en stillastående fiende tills dess att den eller du själv är död. Som sagt, sövande tråkigt. Sen är spelet otroligt linjärt även fast de här ändå gett oss lite mer frihet än i originalspelet.

En annan sak som stör mig är all oändlig dialog som egentligen bara maler och maler. Ibland är det inte ens dialog som leder storyn framåt utan något helt ovidkommande. Det finns intressant nog en snabbspola-knapp för den som vill komma vidare lite snabbare, så det är i och för sig ett plus. Å andra sidan kan du då missa något viktigt, så…

Sammanfattningsvis så är Persona 3 Reload välgjort och har en udda och cool story som till en början som sagt bara verkar helt galen men ju längre in i spelet du kommer desto mer intressant och häftigt blir det. Grafiken är fin och likaså ljud-bearbetningen och röst-skådespeleriet. Det som stör mig som sagt är all oändlig och ibland onödiga dialog och i min mening tråkiga strider. Så JRPG spel är inte för alla så betyget når inte riktigt upp till en rekommendation.

Atlus skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.