Hem SpelPC Recension: Of Bird and Cage

Recension: Of Bird and Cage

Vår avatar heter Gitta Barbot, hon är 25 år och djupt fast i drogträsket. Vi får uppleva hennes hemska barndom och nu är det upp till oss att försöka leda henne till en bättre framtid. Vår fiende är den brutale Bres Lupus och det är inte helt lätt att finna ett sätt att ta sig ur spiralen av ångest, fysiskt och psykiskt våld. Ta snabba beslut som påverkar vilken väg du tar och även slutet på spelet: Vill du hämnas eller förlåta? Ett episkt heavy metal-soundtrack följer oss genom den cirka två timmar långa speltiden.

Of Bird and Cage liknar verkligen inga andra spel jag spelat. Här får vi uppleva hemskheter som är minst lika skrämmande som alla skräckspel tillsammans. Fast skillnaden är att detta är saker som kan hända och händer i verkligheten. Premissen i Of Bird and Cage är för mig verkligen helt unik – inspirerad av Skönheten och Odjuret, enligt spelskaparna själva – men problemen börjar när du plockar upp kontrollerna för att spela…

Först ut känns grafiken ganska föråldrad och kantig. Det beror givetvis på att det här spelet är ett litet independent-spel och inte en AAA-titel med miljarder i budget. Men då skulle jag som spelskapare välja en annan, enklare väg att gå, rent grafik-mässigt. Det hade nog varit smartare att i så fall välja en retrolook, som man skulle kunna genomföra perfekt istället för att välja att försöka sig på realistiska 3D-karaktärer. Det hela blir väldigt snabbt distraherande och det leder till att det blir svårare att komma in i spelet.

Ett annat problem med Of Bird and Cage är dels att spelmekaniken är ganska avig och vår avatar därmed blir svårstyrd genom hela spelet. Men vad värre är så finns det liten till ingen styrning om vart spelskaparna vill att vi ska ta vägen. Det leder snabbt till frustration och jag fann mig själv vandra runt planlöst alldeles för länge. Jag förstår tanken att spelskaparna vill att vi ska skapa vår egen väg, men det hade verkligen behövts någon liten hint om var vi ska ta vägen eller åtminstone att vi som spelare skulle kunna be om en.

Sammanfattningsvis så är Of Bird and Cage verkligen ett annorlunda spel med en riktigt spännande premiss. Soundtracket, som är skrivet av Arnold Nesis och innehåller medlemmar från både Guns N’ Roses och Epica, är riktigt bra – men tyvärr faller spelet på grund av grafiken och den något aviga spelmekaniken. Så betyget blir mer än godkänt, men ingen rekommendation.

Capricia Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.