Hem MobilAndroid Recension: Hearthstone – Murder At Castle Nathria
Hearthstone Murder at Castle Nathria recension Silver

Recension: Hearthstone – Murder At Castle Nathria

Hearthstones senaste expansion handlar om Castle Nathria, en plats som World of Warcraft-fansen lär känna igen. Inramningen denna gång är att detektiven Murloc Holmes ska lösa gåtan med mordet på Sire Denathrius.

I vanlig ordning är det 135 nya kort att samla på sig och denna omgångs nyheter är att inget roteras (från standard till wild) samt korttyperna Locations och Infuse. Location är en effekt som du lägger ut på spelplanen och som gör något med ett eller flera kort samt kan användas flertalet gånger, så länge kortet ”lever” (det finns såklart en cooldown-period). Infuse innebär att kort får bättre kraft och effekter i takt med att andra kort (av samma sort) biter i gräset, något som känns igen från Shadowlands-expansionen i World of Warcraft.

Som helhet känns idén med Murder at Castle Nathria fräsch och rolig och det går att samla på sig ”misstänkta” mördare i form av Legendariska spelkort (10 stycken totalt, inklusive ett nytt kort med redaktionsfavoriten Kel’Thuzad, Du som har Amazon Prime kan hämta ett gratis just nu). Vad som uppenbart fattas är dock ett nytt solo-spelläge med story. Tänk om vi verkligen fick följa mysteriet och lösa mordet på Sire Denathrius stegvis? Istället blir detta bara en lös inramning, som förvisso är bra i sig själv, men egentligen ”bara” blir fler Hearthstone-kort med nya effekter att sätta sig in i och spela. Locations kan nog med tiden bli en faktor att ta in (de ska bli permanenta enligt utvecklarna) och tiden får utvisa hur det påverkar spelandet i rankade matcher.

Som helhet känns Hearthstone – Murder at Castle Nathria som en riktigt bra expansion, men främst för dig som gillar att spela meta eller rankade matcher. För oss som diggar solo-äventyren så känns det saknade solo-läget som en uppenbar lapsus.

Blizzard skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.