Hem SpelMac Recension: Mr. Run and Jump

Recension: Mr. Run and Jump

Mr. Run and Jump är precis som det heter; en person som hoppar och springer! Detta är ett klassiskt plattforms-röj i retrostil, med utmanande banor och trixiga hopp att genomföra. Samla Power Gems och var på ständig jakt efter din olydiga hund som smiter i börja på varje bana. Spelet är lätt att komma in i men svårt att bemästra. Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i munnen!

Mr. Run and Jump var verkligen en gåta för mig till en början. På ytan så ser det ut som om det är ett gammalt spel till Atari 2600 som har blivit uppdaterat till moderna konsoler, såsom fallet är med Recharged-serien innehållandes uppdaterade versioner av klassiker som Missile Command, Gravitar med flera. Fast efter lite efterforskning så visar det sig (om jag inte har missförstått det hela) att Mr. Run and Jump är det första nyproducerade spelet till Atari 2600 på över trettio år! Det finns alltså en Atari 2600 kassett att köpa med Mr. Run and Jump!

Mr. Run and Jump till de moderna konsolerna börjar såsom sina rötter med klassisk Atari 2600 grafik, men sedan så kommer vi in i den uppdaterade världen och spelet påminner i sin moderna look väldigt mycket om Recharged-samlingen. Grafiken är snygg och flashig och flytet är perfekt. Det är noll och ingen laddtid mellan att du dör tills att du återuppstår så ”bara-en-gång-till”-känslan blir därmed skyhög.

Det som är synd med Mr. Run and Jump är att svårighetsgrads-kurvan är extremt brant. I början är det nästan fånigt enkelt för att sedan en bana senare vara mer eller mindre omöjligt, till en början… Nu ska dessa spel vara utmanande det är ju en del av charmen, men tyvärr så hänger kontrollerna inte riktigt med och det leder snabbt till frustration. Det fanns till exempel ett booster-hopp som jag måste utföra perfekt för att komma vidare men minsta lilla fel med handkontrollen så flyger man istället rätt in i en taggig vägg och dör… Det hade varit ganska enkelt, men då felmarginalen är så pytteliten så gäller det att hålla styrspaken exakt rätt för att få önskad effekt. Det hade kanske varit lättare med en joystick då marginalen blir något större?

Sammanfattningsvis så blev Mr. Run and Jump väldigt roligt när jag väl bemästrade det och euforikänslan total när jag lyckas ta mig igenom en extra krånglig bana. Så Mr. Run and Jump är därmed helt klart värd en rekommendation!

Atari  skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.