Hem SpelPC Recension: Martha is Dead

Recension: Martha is Dead

De två tvillingsystrarna Martha och Giulia bor i Italien under andra världskriget. En dag hittar Giulia sin syster Martha liggandes död i vattnet och när hon fått upp liket på stranden möter hon sina föräldrar. Föräldrarna tror att det är Giulia som har dött och – i chock men även för att inte göra föräldrarna ledsna – så tar Giulia rollen som sin döva och numera även döda syster Martha. Nu är det upp till henne (dig) att lösa mordet på sin syster och ta reda på vad som egentligen hände och i en värld där alla tror att hon är döv finns det inga hemligheter som inte kommer upp till ytan…

Det Italienska spelet Martha is Dead blev en snackis så fort det hade premiär och det är för att Sony Entertainment valde att ta fram stora censursaxen och kapa bort vissa sekvenser ur spelet. Den censurerade sekvensen dyker upp tidigt i spelet och jag kan verkligen hålla med om att det är en av de mest brutala saker jag någonsin upplevt att man kan göra i ett spel. Jag tycker ändå inte att det finns anledning att censurera det, då det utspelar sig i en mardröm och därmed är det inte något som ”händer i verkligheten”. Fast hellre ökänd än okänd heter det ju och Martha is Dead fick otroligt mycket gratisreklam i och med detta. Uppdatering: Då vi inte testat Playstation-versionen och inte fått någon officiell info om att censuren går att stänga av i den, så är det tur att vi har läsare som Alexander i våra sociala medier – tack för den infon, du som kör PS-versionen kan alltså aktivt välja att få spelet ocensurerat även där (varför kunde vi inte fått det i South Park: The Stick of Truth?!).

Martha is Dead är ett psykologiskt skräckspel som du spelar i förstapersonsvy. Du rör dig smidigt genom väldigt snygga och detaljrika miljöer. Det som är lite konstigt är att när du ser på något nära så blir det väldigt lågupplöst; helheten fungerar men det är när du plockar upp något eller tittar på en tavla som det blir tydligt att det inte har den definition som man är van med i ett modernt spel. Det du kan interagera med lyser upp när du tittar på det förvisso, men det finns ändå något avigt i kontrollerna som gör att det inte alltid är lätt att kunna aktivera det som du tittar på. Det känns att spelet är utvecklat för mus och tangentbord och inte för handkontroll.

Martha is Dead finns på flera olika språk och när jag startade upp spelet så var det på originalspråket italienska, textat på engelska. Det blev snabbt irriterande för den engelska texten släpade efter och jag bytte därmed snabbt till engelskt tal. Skådespelarinsatserna är mycket blandade och ibland är det nästan skämskudde för att den stackars skådespelaren har fått en uppgift som är alldeles för avancerad för den personens kunskapsnivå.

Jag spelade Martha is DeadXbox One X och upplevde att laddtiderna var rejält långa, trots SSD. Så pass att jag vid ett par tillfällen trodde att spelet hade hängt sig. När det väl är in laddat så flyter det på bra, men ska du byta miljö så är det åter igen långa laddningstider.

Martha is Dead har en intressant story och riktigt skön stämning rakt igenom, men de sega laddningstider och de aviga kontrollerna drar ned betyget och det når därmed inte riktigt upp till en regelrätt rekommendation.

Wired Productions skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.