Hem SpelMac Recension: Little Orpheus

Recension: Little Orpheus

I Little Orpheus får vi följa Ivan Ivanovich, som hamnar i det ena vansinniga äventyret efter det andra. Vi får uppleva att bli jagade av dinosaurier, hitta bortglömda civilisationer och göra djuphavsdykningar efter bortglömda kungariken. Spelet är uppdelat i nio avsnitt som du låser upp en efter en. Berättelserna är humoristiska och det är kanske inte är helt säkert att vår vän Ivanovich är helt sanningsenlig när han orerar om sina äventyr…

Little Orpheus skulle ha släppts i början av året, men då spelet utspelar sig i forna Sovjet – och Ryssland är allt annat i ropet just nu – så valde spelskaparna att flytta premiären av spelet. Så nu, sju månader senare, är det äntligen dags för oss att upplevda Ivan Ivanovich äventyr.

Jag körde spelet på Nintendo Switch och i fråga om prestanda och styrka så är Switch helt klart den svagaste konsolen på marknaden just nu i jämförelse med nästa generations Playstation och Xbox. Fast det är inte ett problem med det här spelet. Grafiken är ändå bitvis väldigt avancerad med 3D-renderade dinosaurier och andra varelser. Det finns inga bekymmer med att spelet varken laggar eller har väldigt långa laddtider; inte ens i bärbart läge. Grafiken är snygg och välgjord och ger känslan av klassiska, tecknade filmer och även om det blir väldigt smått på den inbyggda skärmen så är det ingen som helst utmaning att se alla detaljer.

Spelmekaniskt är Little Orpheus väldigt likt andra spel i genren, som till exempel Inside – men spelet har tyvärr en del irriterande missar i kontrollerna. För det första så kan du inte svinga dig i lianerna, det känns verkligen som en grundbult i sådana här spel att kunna göra det. För det andra så måste du stå still och sedan ta tag i det som du ska skjuta på. Det störde mig en hel del för jag är van med att bara kunna ta tag i grejerna i farten. Så funkar det inte här och därmed så behöver du stå helt still och på exakt rätt ställe för att kunna flytta något. Detta resulterade i att jag missade vad jag skulle göra och sprang runt som en galning, helt i onödan.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Little Orpheus; det här är ett roligt plattformsäventyr som trots sina skavanker underhåller på flera plan. Den roliga storyn och utmanande banor väger helt klart upp bristerna.

Secret Mode skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.