Hem SpelPC Recension: Lemnis Gate

Recension: Lemnis Gate

First Person Shooter (FPS)-spel finns det ju som bekant hur många som helst och de flesta av dem går numera att spela online. Lemnis Gate lyckas med konststycket att göra något helt nytt, detta är det nog det första ”4D”-spelet jag någonsin spelat.

Den fjärde dimensionen i fråga är tiden. Du har ditt team och varje medlem upplever exakt samma 25 sekunder. Du har olika uppdrag; till exempel att skjuta sönder fiendens poddar eller samla grundämnen, innan fienden tar dem. Så först ut har du 25 sekunder på dig att utföra en handling. När de är över får du välja en ny team-medlem och nästa omgång spelar du samma 25 sekunder igen. Du kan nu hjälpa ditt tidigare jag mot fienden – som kanske dödade dig eller stoppade dig från att göra ditt uppdrag? Fienden har nu också en ny teammedlem, som måste tas om hand. Innan varje reset så kan du med hjälp av en drönare se förloppet, hur det ser ut och därmed kunna välja dels vilken team-medlem som funkar bäst i situationen och var någonstans han eller hon gör mest nytta. Allt som allt spelar man om samma 25 sekunder fem gånger och till slut blir det ganska många trådar att hålla reda på.

Låter det snurrigt? Det är det också till en början, men snart får man in snitsen och det blir riktigt roligt. Lemnis Gate bygger på strategi och kan du lägga ut fällor och stå på strategiska platser så har du störst möjlighet att klara av banan. Det finns en vettig och tydlig tutorial, så det är ändå ganska lätt att komma in i spelet.

Det enda som är synd med Lemnis Gate är att det enbart går att spela online och har därmed inte har någon offline-story som man kan spela igenom för att verkligen få in snitsen. Det finns som sagt en tutorial som är bra, men den är också ganska kort och ger dig inte mer än reglerna för att du sedan ska kunna klara sig själv. Problemet med endast online är att de du möter är ofta väldigt duktiga och det blir snabbt frustrerande att förlora hela tiden. Det går ju liksom inte att ställa in en svårighetsgrad så att man som nybörjare får det lite lättare, i alla fall till en början.

Sammanfattningsvis så är Lemnis Gate ett roligt och utmanande strategispel, som inte liknar något annat. Ett offline-läge hade varit mumma, men det blir summa summarum en varm rekommendation!