Hem MobilAndroid Recension: LEGO Jurassic World (Switch)

Recension: LEGO Jurassic World (Switch)

Att jag är ett LEGO-fan av stora mått syns tydligt på det ansenliga antal LEGO-relaterade artiklar här på senses.se. Så när LEGO Jurassic World till Nintendo Switch dök upp på redaktionen så kastade jag mig över det. Direkt.

LEGO: Jurassic World - screenshot - nintendo Switch

Jag har faktiskt spelat det tidigare, på Xbox One (spelet släpptes till de andra konsolerna redan 2015) och tyckte om det, minns jag. Så det var kul att stifta bekantskap med det igen. LEGO Jurassic World lanserades i samband med att filmen Jurassic World hade premiär och därmed var det fokus på den nya filmen, så jag vill erinra mig att jag blev förvånad när hela spelet istället började med att man får spela sig igenom den första Jurassic Park-filmen. De två första banorna bygger upp till att vi landar på Isla Nublar. Nu får vi ett val: antingen så fortsätter vi att spela de tre första filmerna eller så väljer vi att spela Jurassic World.

Detta inslag gör verkligen det här spelet både större och roligare än vad jag hade trott. Visst, nya filmen i all ära, men det är ju de gamla filmerna man som cineast har mest känsla för. Banorna är många och fantasifullt genomförda. De bygger – på samma sätt som alla andra LEGO-spel – att du kan slå sönder saker för att hitta mynt och att bygga nya objekt för på så vis lösa ett pussel. Mellansekvenserna är riktigt kul och driver med filmerna de är baserade på.

Jurassic Park LEGO Switch

Det enda som får LEGO: Jurassic World att kännas lite budget är att spelskaparna har valt att inte spela in nya röster till spelet – så de har istället samplat all dialog från filmerna. Detta leder ofta till att de fått plocka bort musik och annat och ljudkvaliteten blir lidande. Det är kanske ingen jättegrej, men det får ändå det hela att kännas lite enklare.

LEGO-spel fungerar överlag väldigt bra på Nintendo Switch, i både bärbart och dockat läge. Allt är stort och tydligt från början och fungerar därmed perfekt även på den lilla skärmen. Det enda jag kunde uppleva här, som jag inte upplevde på Xbox One, är att det finns en liten hackighet och ojämnhet i grafiken som är mjukare på Xbox One. Ett bieffekt av att spelet är portat till en tekniskt svagare maskin.

LEGO: Jurassic - screenshot - nintendo Switch

Sammanfattningsvis så vill jag verkligen rekommendera LEGO Jurassic World till Switch; för här finns många roliga timmars spelande för en hyfsat liten slant.